Sabtu, 14 September 2024

GELARAN AL-MASIH : ANTARA NABI ISA AS DAN DAJJAL

 

Sesungguhnya sesuatu gelaran itu sama ada gelaran tersebut memberi maksud yang baik atau sebaliknya maksud yang buruk, mampu mempengaruhi kita dalam membina tanggapan pertama terhadapnya. Misalnya, menggelarkan seseorang sebagai mat moto, barangkali yang terlintas di jantung hati kita adalah tentang peribadi jahat, budak liar, tiada masa depan dan sebagainya. Maka persepsi atau tanggapan pertama yang dibina ini akan menentukan pula cara kita berkomunikasi termasuklah cara kita melayaninya. Begitu juga seperti gelaran ustaz, berapa ramai manusia hari ini sangat mempercayai apa yang disampaikan oleh mereka yang dipanggil sebagai ustaz meskipun kadang apa yang disebutkan oleh ustaz itu jelas bertentangan dengan kehendak agama. Ini kerana gelaran ustaz tersebut telah menghilangkan kewarasan kita untuk berfikir kerana terlalu taksub dan melampau dalam menghormatinya. Inilah kesan kepada sesebuah gelaran yang diberikan.

Perkataan al-Masih adalah merupakan suatu gelaran yang membawa makna terpenting dalam intipati ajaran agama Islam. Hal ini kerana, gelaran ini telah Allah rakamkan di dalam al-Quran sebagai memuliakan kedudukan Nabi Isa AS dengan menyebutkan bahawa Nabi Isa AS itu sebagai al-Masih. Ini dapat dilihat di dalam surah Ali Imran ayat 45, firman Allah SWT yang bermaksud :

"(Ingatlah) ketika malaikat berkata: "Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan (mengurniakan seorang anak yang engkau akan kandungkan semata-mata dengan) Kalimah daripada Allah, nama anak itu: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat, dan ia juga dari orang-orang yang didampingkan (diberi kemuliaan di sisi Allah)".



Dalam pada masa yang sama, gelaran al-Masih juga disebutkan oleh baginda Rasulullah SAW melalui hadith-haditnya bagi menggambarkan keadaan makhluk yang dilaknat, iaitulah Dajjal. Terdapat beberapa hadith baginda Nabi SAW yang menceritakan tentang perihal Dajjal dan baginda menyebutkannya dengan gelaran al-Masih. Ini sebagaimana yang terakam dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Apabila salah seorang daripada kamu bertasyahhud, hendaklah dia meminta perlindungan kepada Allah daripada empat perkara dengan membaca : Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada seksa neraka Jahannam, daripada seksa kubur, daripada fitnah kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan fitnah al-Masih al-Dajjal.”

Berdasarkan al-Quran dan hadith, gelaran al-Masih ini sangat sinonim dan diketahui umum bagi merujuk kepada dua nama besar ini iaitu Nabi Isa AS dan Dajjal. Persoalannya, apakah yang dimaksudkan dengan al-Masih ? Mengapa diberikan gelaran tersebut kepada Nabi Isa dan Dajjal sedangkan kedua-dua nama ini masing-masing jauh beza kedudukan mereka di sisi Allah. Bagi memahamai gelaran ini, kita terlebih dahulu perlu fahami latar belakang pada perkataan al-Masih ini. Pada sudut sejarah, perkataan al-Masih ini telah wujud dalam upacara tradisi kaum Bani Israel. Ini sepertimana yang dinukilkan oleh al-Tahtawi dalam kitabnya, al-Nasraniyyah wa al-Islam 'Alamiah al-Islam wa al-Duwamuh ila Qiamah, beliau menjelaskan bahawa perkataan al-Masih telah wujud lama dan mempunyai pengertian yang tersendiri dan dikaitkan dengan upacara tradisi yang diwarisi turun temurun oleh Bani Isarel. Tambah beliau, perkataan asalnya dipercayai dari bahasa Hebrew iaitu Mashih yang bermaksud terpilih dan diberkati oleh Tuhan.

Ungkapan al-Masih jika dilihat pada sudut bahasa pula, Syeikh Reda dalam kitabnya, Mu'jam Matan al-Lughah, menjelaskan bahawa al-Masih bermaksud benar dan jujur. Menurut Ibnu Manzur pula dalam kitabnya, Lisan al-Arab, al-Masih bermaksud mengembara. Beliau menyatakan bahawa Nabi Isa AS diberikan gelaran tersebut kerana baginda banyak mengembara diatas muka bumi serta tidak menetap pada satu tempat. Begitu juga menurut Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya, beliau menjelaskan bahawa sebahagian ulama salaf berpandangan dinamakan sebagai al-Masih kerana Nabi Isa AS banyak melakukan perjalanan. Begitu juga terdapat pendapat lain bahawa kerana disebabkan baginda Nabi Isa mempunyai tapak kaki yang rata tidak berlekuk. Selain itu, Ibnu Manzur turut menukilkan pendapat lain dengan menyebutkan bahawa baginda diberikan gelaran al-Masih kerana baginda mengusap dengan tangannya pada orang yang sakit, orang yang buta sejak lahir, orang yang menderita sakit kusta, kemudian mereka sembuh dengan izin Allah. Menurut al-Azhari ketika membahaskan perkataan al-Masih, sebagaimana yang dipetk dalam Matan al-Lughah, beliau menyatakan bahawa al-Masih dalam kitab Taurat disebut sebagai Mashih. kemudian disesuaikan menjadi bahasa Arab dengan sebutan Masih, sama seperti perkataan Musa yang asalnya disebut Musha.




Berdasarkan pemaknaan al-Masih yang disebutkan ini, ianya pemaknaan yang dikaitkan dengan kedudukan mulia Nabi Isa AS. Ini bermakna, gelaran al-Masih yang digelar kepada Nabi Isa AS merupakan suatu gambaran kedudukan tinggi dan mulia yang diiktiraf sendiri oleh Allah Azza Wa Jalla. Sebaliknya, hal ini berbeza pula makna al-Masih yang digelarkan kepada Dajjal. Gelaran al-Masih Dajjal memberi suatu makna gambaran yang buruk, jahat dan keji lagi hina. Ini sebagaimana yang telah disebutkan oleh Ibn al-Athir RH dalam kitabnya, Jami' al-Usul fi Ahadtih al-Rasul, beliau menyatakan bahawa Dajjal disebut Masih, kerana salah satu matanya terhapus dan al-Masih ialah orang yang salah satu sisi wajahnya terhapus, tidak ada matanya dan tidak ada kening. Selain itu, menurut Abu Ubaidah sebagaimana yang dinukilkan dalam kitab Lisan al-Arab, perkataan al-Masih yang digelarkan kepada Dajjal membawa maksud sifat buruk dan buta mata. Pada ungkapan Dajjal itu sendiri telah membawa maksud yang buruk iaitu pendusta, pembohong, pemalsu atau seorang yang buta mata. Apabila perkataan Dajjal digabungkan dengan gelaran al-Masih, tentu sekali ia menambahkan keburukan dan kejahatan kepada Dajjal.

Oleh yang demikian, berdasarkan penelitian makna al-Masih ini, dapat kita fahami bahawa gelaran al-Masih pada pemaknaannya adalah bergantung kepada yang digelar tersebut. Sebagai analogi mudah, gelaran ustaz pada umumnya merujuk maksud yang bagus, orang yang dipercayai dan menjadi rujukan masyarakat. Namun ada segelintir manusia yang menggunakan gelaran ustaz tetapi kerjanya asyik membohong, menipu dan mengajak kepada maksiat. Tidakkah gelaran ustaz tersebut telah tercemar dengan perbuatan tidak bermoral seperti itu. Demikian juga dengan gelaran al-Masih. Ungkapan al-Masih yang digelarkan kepada Nabi Isa membawa kepada makna kebaikan dan keberkatan. Sebaliknya, al-Masih yang digelarkan kepada Dajjal membawa makna kepada keburukan dan kejahatan. Untuk itu, tidak salah untuk kita katakan bahawa al-Masih Nabi Isa adalah berlawanan dan bertentangan dengan makna al-Masih Dajjal. Meskipun begitu, kedua-dua mereka ini akan datang dengan mendakwa sebagai al-Masih. Dalam kesamaran dakwaan tersebut, ketahuilah padanya ada al-Masih yang benar-benar jujur dengan membawa kebenaran iaitulah Nabi Isa AS dan pada masa sama padanya juga ada al-Masih yang berdusta, berbohong dengan membawa kebatilan dan kerosakan iaitu Dajjal. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan