Jumaat, 14 Februari 2025

BUNUH DIRI : ANTARA HAK ALLAH DAN MANUSIA

 

Kekusutan hidup selain tekanan yang datang dari pelbagai faktor antara yang menjadikan manusia sudah mulai hilang pertimbangan. Malah lebih dahsyat lagi apabila ada yang sedang berkira-kira untuk menamatkan hidupnya dengan tangan sendiri dan berharap dirinya tidak lagi merasai keperitan hidup. Persoalan yang sering berlegar di dalam minda kita ialah apakah nyawa yang sedang kita nikmati ini adalah milik peribadi yang tiada sesiapa boleh mencampurinya. Ini bermakna apabila seseorang itu berkecenderungan untuk membunuh diri, apakah manusia lain tidak boleh bersikap campur tangan dengan menghalang tindakan tidak bermoral tersebut dari terjadi diatas alasan nyawa adalah milik peribadi dan hak individu ?

Perkataan "Bunuh Diri" menurut Kamus Dewan, ia difahami sebagai perbuatan mengambil nyawa sendiri dengan sengaja. Seorang tokoh sosiologi, Emile Durkheim, dalam karyanya berjudul Suicide - A Study in Sociology, menyebutkan bahawa bunuh diri didefinisikan sebagai satu perbuatan yang membawa kepada kematian sama ada secara langsung mahupun tidak langsung daripada sesuatu tindakan positif mahupun negatif yang dilakukan oleh mangsa di mana beliau tahu bahawa tindakannya itu boleh membawa kepada kematian. Selain itu, dalam buku berjudul Comprehensive Textbook of Suicidology karangan oleh Ronald W. Maris, Alan L. Berman dan Morton M. Silverman, tingkah laku bunuh diri didefinisikan sebagai semua tingkah laku yang dilakukan untuk mencari penyelesaian atas sesuatu masalah dalam kehidupan. Berdasarkan beberapa definisi yang telah dikemukakan, dapat kita rumuskan bahawa bunuh diri adalah satu perbuatan tidak bermoral yang mendatangkan musibah kepada diri sendiri.




Sesungguhnya nyawa yang dimiliki oleh setiap manusia bukanlah milik dan hak peribadi yang bersifat mutlak. Ianya adalah hak milik kekal oleh Allah SWT sebagai Tuhan yang menciptakan makhluk Nya. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-An'am ayat 102 yang bermaksud :

“Tuhan yang bersifat demikian itu ialah Allah Tuhan kamu semua. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, Pencipta segala sesuatu. Justeru, sembahlah Dia dan Dia ialah Pentadbir segala sesuatu.”

Berdasarkan ayat tersebut, Imam al-Tabari di dalam kitabnya, Jami' al-Bayan, beliau menafsirkan bahawa Allah SWT yang memelihara dan memerhati atas segala sesuatu yang Dia cipta, Dia yang akan memberikan kepada semua ciptaannya sumber rezeki dan keperluan. Dia yang memimpin mereka, mengaturkan dan menguruskan segala sesuatu dengan kekuasaan Nya. Demikian tafsiran oleh Imam al-Tabari. Selain itu, Allah SWT menegaskan bahawa sesungguhnya manusia itu adalah milik Allah yang datang dan akan kembali jua kepada Nya. Ini sepertimana firman Nya dalam surah al-Baqarah ayat 156 yang bermaksud :

“Orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: ‘Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali’.”

Syeikh Abdul Rahman al-Sa'di di dalam kitabnya, Tafsir al-Karim al-Rahman, beliau menyebutkan bahawa sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah yang diatur dibawah perintah Nya serta aturan Nya. Maka kita tidak mempunyai hak langsung atas diri serta harta kita. Apabila kita diuji dengan sesuatu berkenaan perkara tersebut, sesungguhnya itu semua atas ketentuan Tuhan Yang Maha Mengasihani buat sesiapa sahaja yang bersifat kasih, dengan pemilikan Nya atas segala harta hamba-hamba. Demikian apa yang telah disebutkan oleh al-Sa'di. Melalui apa yang telah diperkatakan, jelas lah kepada kita bahawa setiap sesuatu diatas muka bumi ini tidak ada yang bersifat milik kekal manusia termasuklah soal nyawa. Oleh itu, nyawa bukanlah hak milik individu atau peribadi. Ianya hak milik Allah Azza Wa Jalla. Dengan itu, kita sendiri sebagai manusia yang dipinjamkan nyawa oleh Nya tidak ada hak untuk membunuh diri.




Dalam agama Islam, perbuatan membunuh diri adalah haram dan sangat dilarang keras oleh Allah dan Rasul Nya. Hal ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 195, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan".

Begitu juga di dalam ayat lain menerusi surah al-Isra' ayat 33, firman Allah SWT yang bermaksud :

"Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak)".

Selain itu, terdapat banyak hadith Nabi SAW yang melarang dan menegah daripada melakukan perbuatan tidak bermoral ini. Sebagai contoh dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Thabit bin al-Dahhak RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Barangsiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu di dunia, (maka) dia akan diseksa dengannya (dengan sesuatu itu) pada hari kiamat.”

Perbuatan membunuh diri bukanlah suatu perkara baharu tetapi telah terjadi sejak pada umat zaman dahulu lagi. Hal ini sepertimana yang telah diceritakan oleh baginda Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Jundub bin Junadah RA, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Dalam kalangan umat sebelum kamu, terdapat seorang lelaki yang menderita kecederaan (bernanah), dia berasa takut (dan tidak sabar atas penderitaan) lalu dia mengambil pisau dan memotong tangannya menggunakan pisau tersebut. Darah tidak berhenti mengalir sehingga (menyebabkan) dia meninggal dunia. Allah SWT berfirman: ‘Hamba-Ku telah bersegera kepada-Ku dengan dirinya sendiri, maka Aku mengharamkan syurga ke atas dirinya’.”




Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari, menyebutkan bahawa pengharaman syurga ke atas orang yang bunuh diri ini sebagai balasan, kerana dia menyegerakan ajalnya dengan melakukan perkara yang boleh menyebabkan kematian. Dia ibarat menjadikan perbuatan maksiat terhadap Allah SWT itu sebagai suatu pilihan, maka dia layak dihukum. Hadith ini juga menunjukkan tindakan orang tersebut menoreh tangannya kerana ingin mati, bukan kerana ingin menyembuhkan seksaannya yang disangka suatu pilihan yang bermanfaat. Demikianlah ungkapan oleh Imam Ibnu Hajar al-Asqalani. Selain itu, terdapat hadith lain yang menceritakan tentang ancaman dan azab seksaan untuk mereka yang membunuh diri. Antara lain hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa yang terjun dari gunung, lalu meninggal dunia maka dia di neraka Jahanam dan kekal di dalamnya selamanya. Siapa yang meminum racun, lalu meninggal dunia, maka racunnya akan berada di tangannya sambil dia meminumnya di neraka Jahanam buat selamanya. Barangsiapa yang membunuh dirinya menggunakan besi, maka besi itu akan dia gunakan untuk menusuk perutnya di neraka Jahanam buat selamanya.”

Demikianlah sebahagian daripada penjelasan mengenai perbuatan membunuh diri. Berdasarkan apa yang telah dinukilkan, maka dapat kita fahami hakikat yang sebenarnya bahawa nyawa adalah milik Allah yang telah dipertanggungjawabkan kepada makhluk Nya. Kita yang diciptakan oleh Nya sebagai makhluk, tiada hak langsung untuk membunuh diri bahkan nyawa yang diberikan ini merupakan amanah besar untuk kita menjaganya. Biar apa pun kekangan masalah dan tekanan hidup yang kita hadapi, membunuh diri bukanlah pilihan terbaik bagi kita. Barangkali kita menyangka bahawa apabila telah membunuh diri, maka selesailah tekanan hidup. Pun begitu, janganlah kita lupa bahawa pada hari dimana manusia akan dihimpunkan kelak, kita akan dipersoalkan oleh Allah dengan apa yang telah kita kerjakan. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan