Ahad, 9 Februari 2025

HUKUMAN JENAYAH DALAM ISLAM : QISAS, HUDUD & TAKZIR

 

Tabiat manusiawi yang tidak dapat dikawal oleh diri sendiri kadang-kala terpaksa diajar oleh peraturan dan perundangan. Meski penciptaan manusia disebutkan oleh Allah sebagai sebaik-baik ciptaan, selain Allah turut mengurniakan nikmat akal yang tidak terdapat pada kehidupan makhluk lain, pun begitu manusia kadang terjerat dan terperangkap dengan nafsu sendiri. Akibatnya, akan ada dikalangan umat manusia yang melanggar peraturan dan undang-undang sekalipun dirinya tahu risiko dan akibat daripada melakukan ha tersebut. Oleh itu, antara tujuan lain peraturan dan undang-undang dibuat adalah untuk mendidik manusia menjadi insan yang baik. Setelah usaha mendidik manusia melalui peraturan dan undang-undang yang dikuatkuasakan gagal memberi nilai tambah pada diri, maka hukuman adalah pilihan yang ada bagi memberikan pelajaran bermakna.

Jenayah di dalam Islam merupakan suatu perkara yang dipandang serius. Ini kerana di dalam perbahasan hukum fiqh, terdapat satu bab khas yang disebut sebagai "Fiqh Jinayah" iaitu yang merujuk kepada suatu bidang ilmu yang membincangkan mengenai hukum-hakam kesalahan jenayah dam hukuman yang dituntut oleh Islam. Berhubung makna jenayah, Imam al-Mawardi menyebutkan di dalam kitabnya, al-Ahkam al-Sultaniyyah, jenayah ialah segala bentuk kesalahan syariah yang boleh dihukum berdasarkan hukum Allah sama ada ia adalah hukum qisas, hudud atau takzir. Apa yang cuba diungkapkan oleh al-Mawardi ini ialah bertujuan membezakankesalahan yang boleh dihukum oleh pemerintah dan kesalahan yang tidak boleh dihukum oleh pemerintah. Namun begitu, skop jenayah begitu luas maknanya sehingga kita akan mendapati tidak ada kesalahan yang tidak boleh dihukum oleh pemerintah.




Secara asas, perundangan Islam boleh dibahagikan kepada tiga komponen utama berdasarkan tiga jenis hukuman yang disyariatkan oleh Allah SWT. Tiga hukuman tersebut ialah hukum Qisas, hukum Hudud dan hukum Takzir. Kesemua hukuman tersebut mempunyai makna dan perinciannya yang tersendiri berdasarkan neraca syariat Islam. Hal ini juga bermakna, terdapat beberapa kategori kesalahan jenayah yang disebutkan dengan jelas oleh Allah SWT dan Rasul Nya beserta hukumannya melalui al-Quran dan al-Hadith dan terdapat pula sebahagian kategori kesalahan jenayah lain yang tidak diperincikan atau tidak disebutkan oleh Allah dan Rasul Nya. Pun begitu, sekalipun terdapat kesalahan jenayah yang tidak disebutkan oleh Allah dan Rasul maka hal tersebut tertakluk kepada kebijaksanaan pemerintah untuk menentukan hukuman. Bagi memahami dengan baik, kita akan melihat struktur ketiga-tiga hukum ini.

Pertama, hukum Qisas. Ungkapan Qisas secara umum membawa makna menghukum penjenayah dengan hukuman yang setimpal. Hukuman ini melibatkan hukum balas nyawa iaitu bunuh balas bagi kesalahan jenayah membunuh orang yang tidak bersalah. Selain itu, ianya juga dihukumkan kepada pesalah yang mendatangkan kecederaan anggota atau bahagian badan tertentu. Bagi melaksanakan hukum ini, terdapat beberapa syarat wajib yang perlu dipenuhi sebelum dilaksanakannya. Antara lain syaratnya ialah pembunuh hendaklah seorang yang telah mukalaf. Ini bermakna, hukuman qisas tidak wajib dilakukan kepada golongan kanak-kanak dan orang gila. Selain itu, disyaratkan pula pihak yang terbunuh tidak lebih rendah darjatnya berbanding dengan pihak yang membunuh. Oleh itu, orang Islam yang membunuh orang bukan Islam tidak dikenakan hukuman qisas kerana darjat diukur dari sifat kufur. Menjadi syarat juga pembunuh bukan bapa atau datuk keatas pihak yang dibunuh. Terdapat beberapa perkara lain lagi yang membabitkan hukuman qisas antara lain ialah soal bayaran diyat, jenis-jenis kecederaan dan selainnya. Tetapi memadailah untuk kita memahami secara asas dahulu dalam ruangan ini.




Kedua, hukuman yang disebutkan sebagai Hudud. Perkataan "Hudud" pada sudut bahasa merujuk kepada maksud tegahan. Pada sudut istilah pula, hudud dapat difahami sebagai hukuman tertentu yang dikenakan keatas kesalahan tertentu. Hakikatnya, hukuman hudud merupakan hukuman yang telah ditentukan oleh syarak. Ini bemakna, hukuman hudud tidak boleh sama sekali di tokok tambah atau dikurangkan. Hukuman hudud adalah merupakan hak Allah SWT yang wajib dilakukan. Pun begitu, pelaksanaannya boleh digugurkan jika terdapat perkara keraguan yang menghalangnya. Selain itu, hukuman hudud tidak boleh dimaafkan sepertimana yang boleh dilakukan pada hukuman qisas. Terdapat enam jenis kesalahan jenayah dibawah peruntukkan hukuman hudud yang disepakati oleh para ulama. Enam jenis kesalahan tersebut ialah perbuatan zina, Qazaf (menuduh seseorang berzina tanpa saksi), perbuatan mencuri, merompak, minum arak dan murtad. Sebahagian ulama lain menambah perkara yang ketujuh iaitu bughah (pemberontak). Pelaksanaan hukum hudud tidak semudah sekadar menuduh malah setiap kesalahan tersebut mempunyai syarat yang wajib dipenuhi kriterianya sebelum benar-benar hukuman dijatuhkan. Sebagai contoh, bagi kesalahan mencuri, hukumannya ialah memotong tangan. Untuk menjatuhi hukuman tersebut, beberapa syarat wajib dipenuhi seperti nilai harta yang dicuri mencukupi nisab 1/4 dinar emas atau tiga dirham perak. Selain harta yang dicuri tersebut adalah bernilai menurut syarak.

Ketiga, hukuman Takzir. Secara mudah, hukuman takzir adalah hukuman yang tertakluk dibawah budi bicara pemerintah, badan perundanganatau hakim. Hal ini kerana kesalahan bagi hukuman takzir ini tidak disebutkan oleh Allah dan Rasul Nya sama ada melalui wahyu al-Quran atau al-Hadith. Ini juga memberikan gambaran kepada kita bahawa skop kesalahan bagi hukuman takzir adalah luas. Dibawah hukuman takzir, bentuk hukuman tertakluk kepada budi bicara pihak yang berautoriti seperti pihak pemerintah, badan perundangan atau hakim. Selain itu, hukuman takzir dapat dibahagikan kepada dua iaitu yang pertama, sebarang kesalahan yang terdapat dalam kesalahan hudud dan qisas tetapi tidak cukup bukti untuk dijatuhi hukuman hudud dan qisas. Maka dengan itu, kesalahan jenayah tersebut boleh dikenakan hukuman dibawah hukuman takzir. Kedua, sebarang kesalahan yang selain dari jenis kesalahan hudud dan qisas. Hal ini bermakna, kesemua bentuk kesalahan terangkum di dalam hukuman takzir. Sama ada kesalahan tersebut disebut atau tidak disebut oleh Allah dan Rasul Nya, maka kesalahan tersebut boleh dihukum dibawah hukuman takzir. Misalnya, kesalahan melanggar lampu isyarat, membuang sampah merata, merokok di kawasan awam dan lain-lain. Kesalahan seperti ini boleh dihukum dibawah hukuman takzir.




Dalam beberapa kesalahan dibawah hukuman takzir, terdapat ayat al-Quran yang menyebutkan kesalahan tersebut seperti kesalahan memakan daging babi dan daging yang tidak disembelih secara sah, kesalahan melanggar kontrak perjanjian, pecah amanah dan sebagainya. Dalam al-Quran, Allah SWT menyebutkan hal tersebut dengan tidak menetapkan hukuman melainkan ancaman Allah dan Rasul Nya kelak. Demikianlah antara beberapa perkara asas dan umum berhubung hukuman jenayah di dalam Islam. Pun begitu, setiap hukuman yang disyariatkan tersebut memerlukan kita untuk lebih memahaminya lagi supaya kita tidak mempunyai tanggapan salah di kemudian hari. Sesungguhnya apa jua hukuman yang dinyatakan, tidak ada yang lebih menggerunkan kecuali ancaman dan hukuman oleh Allah SWT. Islam diatas prinsip syariah, sentiasa menekankan mengenai kepentingan kita menjaga dan memelihara perkara asas seperti menjaga agama, nyawa, keturunan dan akal agar kita tidak terjerumus melakukan perbuatan yang dimurkai oleh Allah. Semoga Allah merahmati kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan