Khamis, 6 Februari 2025

ISLAM DAN AKIDAH YANG MUDAH DIFAHAMI

 

Kepercayaan adalah suatu nilai teras dan bersifat keutamaan dalam kehidupan manusia. Tanpa nilai teras ini, hidup manusia pastinya akan terumbang-ambing dan sentiasa berada dalam keadaan berprasangka. Sebaliknya, melalui nilai kepercayaan ini, manusia akan hidup dengan lebih yakin dan selesa selain tenteram dan aman di jiwa. Pun begitu, sesebuah nilai kepercayaan tidak boleh di jual beli dengan wang ringgit. Dalam konteks hidup beragama, kepercayaan dibina diatas apa yang diyakininya dan difahami dengan baik. Tanpa keyakinan sebenar dan ketidak fahaman yang jelas, hidup beragama akan menjadi kosong tanpa memahami apa tujuan dan sebab hidup di dunia ini. Dalam Islam, kepercayaan kepada Tuhan merupakan sifat fitrah manusia. Oleh itu, kita akan melihat pelbagai kepercayaan beragama wujud di muka bumi ini sebagai bukti bahawa manusia wajib hidup bertuhan.

Akidah adalah manifestasi nilai kepercayaan kepada Tuhan berlandaskan wahyu agama. Ungkapan "Akidah" berasal dari bahasa Arab. Menurut Ibnu Manzur dalam kitabnya, Lisanul 'Arab, perkataan akidah pada sudut bahasa bermaksud ikatan, memintal, menetapkan, menguatkan, meneguhkan dan yang sama erti dengannya. Akidah yang berasal dari perkataan al-'Aqd (العقد) yang bermaksud mengikat lawannya ialah al-Hall (الحل) yang bermaksud terurai. Pada sudut pemahaman istilah pula, akidah merujuk kepada makna hal-hal yang wajib dibenarkan oleh hati dan jiwa merasa tenteram kepadanya sehingga menjadi keyakinan kukuh yang tidak tercampur dengan keraguan. Maka daripada penjelasan mengenai makna tersebut, dapat difahami bahawa akidah ialah sesuatu perkara yang mengikat kukuh antara hamba dan pencipta-Nya, dengan mempertalikan ikatan kepercayaan hamba kepada Tuhannya tanpa sebarang keraguan lagi. Kepercayaan tersebut bersifat kukuh, kuat dan utuh selain bersifat mutlak yakin kepada Allah tanpa sangsi lagi.




Dalam Islam, akidah disebut dengan istilah Akidah Islamiyyah. Menurut Syeikh Abdullah bin 'Abdil Hamid al-Atsari, beliau menjelaskan makna akidah Islamiyyah dalam kitabnya, Akidah Salaf, dengan menyebut bahwa akidah Islamiah adalah keimanan yang kukuh kepada Rububiyyah Allah, Uluhiyyah Nya serta Asma' dan Sifat Nya. Berdasarkan penjelasan tersebut, kita boleh merumuskan bahwa akidah Islam itu terbina dengan kukuh diatas tiga prinsip tauhid utama iaitulah Tauhid Rububiyyah, Tauhid Uluhiyyah dan Asma' dan Sifat Allah. Secara mudah untuk difahami, Tauhid Rububiyyah ialah kepercayaan yang kukuh terhadap segala macam bentuk kekuasaan, keagungan, kebesaran hanyalah milik Allah SWT. Selain kita dituntut untuk menyakini bahawa alam yang tiada penghujung ini ditadbir dan dikuasai mutlak oleh Allah. Dalam akidah Islam, Allah SWT adalah pentadbir tunggal alam ini yang tiada penghujungnya. Dialah yang menciptakan sesuatu, Dialah yang berkuasa menghidup dan mematikan sesiapa sahaja. Dialah yang menentukan peraturan dan perjalanan alam ini dan seisinya. Ini sebagaimana firman Allah di dalam surah al-A'raf ayat 54 yang bermaksud :

"Ingatlah, menciptakan dan memerintahkan hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam"

Tauhid Uluhiyyah pula ialah kepercayaan dengan menyakini bahawa Allah lah satu-satunya Tuhan yang berhak disembah dan diperhambakan diri hanya kepada Allah. Mengesakan Allah yang Maha Tunggal, tidak ada anak dan keturunan. Ini bermakna, Tauhid Uluhiyyah menuntut agar manusia mengesakan Allah dengan perbuatan beribadah kepada Allah. Oleh kerana itu, Tauhid Uluhiyyah juga disebut sebagai Tauhid Ibadah. Segala kepatuhan, ketaatan dan ketundukan hanya dilakukan secara mutlak kepada Nya yakni Allah. Secara tidak langsung, umat manusia dilarang dan ditegah daripada berpaling dengan menyembah, meminta pertolongan, sujud dan menyerah diri selain daripada Allah. Hanyasanya kepada Allah lah kita menyembah dan kepada Nya jualah tempat manusia memohon pertolongan. Di dalam al-Quran, Allah menegaskan hal tersebut sepertimana yang terakam di dalam surah al-Mukminun ayat 117, firman Nya yang bermaksud :

"Dan sesiapa yang menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah, dengan tidak berdasarkan sebarang keterangan mengenainya, maka sesungguhnya hitungannya (dan balasan amalnya yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang yang kafir tidak akan berjaya".




Selain itu, Tauhid Asma dan Sifat Allah pula bermaksud menyakini bahawa Allah Azza Wa Jalla memiliki segala nama-nama yang indah dan sifat-sifat yang mulia. Segala nama dan sifat Nya itu terangkum padanya segala kesempurnaan, dan disucikan dari segala sifat kekurangan dan kelemahan. Ini bermakna nama-nama dan sifat-sifat Allah tiada persamaan dengan mana-mana makhluk. Para makhluk Allah dicatat padanya segala kekurangan dan kelemahan dan sebaliknya bagi Allah pada zat Nya itu terkandung segala kesempurnaan, kemuliaan dan kesucian yang tidak dimiliki oleh mana-mana makhluk. Bagi mengenali nama-nama dan sifat-sifat Allah, tidak ada jalan lain melainkan mengenalinya daripada apa yang disebutkan di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Begitu juga untuk memahami nama dan sifat Nya, hendaklah memahaminya sebagaimana yang dijelaskan oleh utusan Nya, Nabi Muhammad SAW. Selain itu, kita ditegah dan dilarang daripada menyamakan Allah dengan para makhluk Nya. Kerana Allah tidak sama sekali sama dengan makhluk. Perkara ini ditegaskan oleh Allah SWT di dalam surah Asy-Syuura ayat 11 yang bermaksud :

"...Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Nya, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat".

Inilah tiga asas utama tauhid dalam kerangka akidah Islam yang mudah difahami oleh semua umat manusia. Hakikatnya, Islam itu adalah mudah untuk difahami dan sesuai untuk semua manusia menjangkaui bangsa, keturunan, lapisan umur dan lain-lainnya. Akidah Islam sebenar adalah akidah yang mudah untuk difahami. Ini sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam al-Syatibi RH dalam kitabnya, al-Muwafaqat, ketika beliau menjelaskan tentang Islam itu mudah, beliau menyebutkan bahawa :

“Antara mudahnya agama Islam ialah kewajipan berkaitan akidah dan amalan adalah sesuatu yang dapat difahami oleh orang awam, agar mereka dapat berada di bawah hukum-hukumnya. Dari segi iktiqad akidah, ia mesti mudah difahami dan mudah dicerna oleh akal fikiran semua orang. Sama ada mereka yang memiliki akal yang cerdas atau yang kurang cerdas, semua mereka dapat memahaminya. Sekiranya akidah ini hanya dapat difahami oleh golongan tertentu, maka ia tidak akan menjadi syariat yang umum dan sesuai untuk semua, sedangkan syariat Islam adalah umum dan untuk semua, seperti yang telah sedia dimaklumi. Oleh itu, perkara yang dituntut untuk diketahui dan diyakini mestilah mudah difahami".




Oleh kerana itu, beberapa ciri lain yang terdapat di dalam akidah Islam yang bersifat mudah untuk difahami antara lain ialah sumber utama akidah Islam adalah al-Quran dan al-Sunnah. Ini bermakna sebarang dakwaan, nukilan atau penyampaian lain mengenai akidah, yang tidak bersumberkan wahyu Allah, ianya pasti akan tertolak. Perkara berkaitan akidah banyak menyentuh soal ghaib iaitu yang tidak dapat dilihat oleh manusia. Maka untuk mencapai hal tersebut, perlulah rujuk sumber utama akidah iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Selain itu, antara ciri lain, akidah Islam yang sebenar adalah yang jauh daripada sebarang bentuk pengaruh asing seperti ilmu yang dicedok dari pengaruh barat. Jika akidah Islam dipengaruhi oleh perkara asing, tentu ianya akan membuka kepada jalan keraguan yang banyak selain menyeleweng dari ajaran sebenar Islam. Tuntasnya, akidah Islam sangat mudah untuk difahami oleh semua manusia. Bersesuaian dengan kehendak Allah dan Rasul Nya, janganlah dipersusahkan pemahaman akidah yang hanya berbahas pada perkara yang tidak perlu dibahaskan. Semoga Allah memberikan petunjuk Nya untuk kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan