Sabtu, 8 Februari 2025

LARANGAN MENYERUPAI BERLAINAN GENDER

 

Penciptaan setiap makhluk di muka bumi ini memiliki keunikan dan keistimewaannya yang tersendiri. Bermula daripada sekecil-kecil ciptaan makhluk sehingga yang sebesarnya, pada tiap-tiap penciptaan itu pastinya mempunyai hikmah dan pengajaran untuk manusia renungi. Lebih istimewa dan unik lagi apabila Allah SWT menjadikan makhluk yang bernama manusia ini memiliki sifat fitrah semulajadi yang tidak dapat disangkal oleh sesiapa pun. Sebagai contoh, menjadi fitrah bagi setiap manusia memiliki kecenderungan tertarik kepada yang berlainan jantina. Maka sesuai dengan naluri insan, dijadikan kaum lelaki itu sebagai pasangan untuk kaum perempuan. Begitu juga sebaliknya kaum perempuan diciptakan sebagai pasangan hidup bagi kaum lelaki.

Berdasarkan asas penciptaan manusia yang berlatarkan kepada gender berbeza, maka tujuan perbezaan tersebut dapat difahami ianya sebagai pelengkap kepada kehidupan di dunia ini. Ini bermakna, perbezaan gender bukan bertujuan untuk bergaduh, berbalah antara gender dan sebagainya namun sebagai melengkapkan kehidupan manusiawi. Sememangnya Allah SWT lah yang menjadikan setiap makhluk itu berpasangan. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran, menerusi firman Nya dalam surah Yasin ayat 36 yang bermaksud :

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya."




Oleh itu, manusia diiktiraf mengikut gender yang ditakdirkan oleh Allah SWT. Sama ada bergender lelaki atau perempuan, ianya adalah ketentuan Allah SWT dan mustahil Allah silap dalam menentukan gender para hamba Nya. Maka kita mestilah hidup sebagai hamba Allah SWT mengikut jantina yang ditakdirkan kepada kita. Bertentangan dengan hal tersebut, sesungguhnya kita dilarang dan ditegah oleh Islam untuk hidup dengan menyerupai berlainan jantina. Dalam erti kata yang mudah, Islam melarang umatnya daripada lelaki menyerupai perempuan dan sebaliknya perempuan menyerupai lelaki. Dalam istilah syarak, penyerupaan disebut sebagai "Tasyabbuh". Secara literal, penyerupaan lainan jantina ini difahami dengan ungkapan seperti pondan atau mak nyah (lelaki menyerupai perempuan) dan perkataan tomboy (perempuan menyerupai lelaki). Pada sudut agama, kedua-dua penyerupaan ini disebutkan sebagai tasyabbuh.

Konsep "Tasyabbuh" yang merujuk kepada makna penyerupaan lainan gender ini dapat dilihat dalam perbahasan hukum melibatkan lima perkara penyerupaan. Antara lain penyerupaan dari segi pakaian, perhiasan, percakapan dan suara, gaya berjalan dan gerak badan serta mengubah bentuk fizikal badan. Ini bermaksud, Islam melarang umatnya daripada menyerupai lainan gender yang membabitkan lima perkara tersebut. Kita dilarang untuk memakai pakaian yang berlainan gender, juga dilarang untuk memakai perhiasan yang khusus untuk gender tertentu, serta dilarang untuk bercakap dengan intonasi suara, meniru gaya berjalan dan mengubah fizikal yang berlainan gender dengan diri kita. Kesemuanya bentuk penyerupaan itu hukumnya adalah haram. Hal ini sepertimana yang telah ditegaskan oleh baginda Nabi Muhammad SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Ibnu Abbas RA, dalam sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Nabi SAW telah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki".

Selain itu, terdapat hadith lain riwayat Bukhari, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ibnu Majah, sabda baginda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

“Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang menyerupai perempuan dan orang yang menyerupai kaum lelaki daripada kalangan perempuan.”




Dalam membahaskan maksud hadith tersebut, al-Hafiz Abul 'Ula Muhammad bin Abdurrahman al-Mubarakfuri menyebutkan ungkapan oleh Imam al-Tabari di dalam kitabnya, Tuhfaz al-Ahwazi bi Syarh Jami' al-Tirmizi, dengan menyatakan bahawa tidak boleh bagi lelaki menyerupai perempuan di dalam bab pemakaian dan perhiasan yang telah dikhususkan buat kaum perempuan dan begitulah sebaliknya. Demikian pula menurut Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fath al-Bari, beliau menyatakan bahawa tidak boleh menyerupai di dalam percakapan dan cara berjalan manakala dari segi pemakaian pula berbeza mengikut adat pemakaian sesuatu tempat dan kaum. Selain itu, Imam al-San'ani dalam kitabnya, Subul al-Salam, menyatakan bahawa laknat Rasulullah SAW terhadap maksiat itu menunjukkan kepada besarnya dosa tersebut. Dalil tersebut menunjukkan keharaman untuk menyerupai perempuan bagi lelaki dan sebaliknya.

Turut menjelaskan keharaman tersebut ialah Imam al-Syaukani dalam kitabnya, Nail al-Awtar. Beliau menyebut bahawa hadith tersebut menjadi dalil hujah akan pengharaman keatas lelaki menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki dalam percakapan, pemakaian dan selainnya. Dalam kitab 'Umdah al-Qari, Imam Badr al-Din al-'Aini pula menyebut celaan laknat ini adalah pada perbuatan orang lelaki menyerupai orang perempuan dari sudut pakaian dan juga perhiasan yang khusus buat orang perempuan seperti memakai serkup kepala, rantai, gelang, gelang kaki, dan juga anting-anting. Dalam pada itu, Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin dalam komentar terhadap hukum tersebut menyebutkan bahawa pengharaman demikian kerana penyerupaan boleh membawa kepada kecacatan sunnatullah pada makhluk Nya yang diciptakan lelaki dan perempuan. Selain itu, Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili pula menyebut di dalam kitabnya, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, bahawa hukumnya haram lelaki menyerupai perempuan dan begitu juga sebaliknya perempuan menyerupai lelaki.




Maka berdasarkan dalil, hujah dan penjelasan oleh para ulama, jelas lah kepada kita bahawa setiap perbuatan yang berbentuk penyerupaan yang berlawanan atau bertentangan dengan jantina adalah haram hukumnya. Oleh itu jika dipersoalkan pula mengenai hukum berlakon menyerupai lainan gender, jawapannya tetap haram. Apatah lagi jika penyerupaan tersebut berupa memakai pakaian yang berlawanan gender. Ini kerana terdapat sebuah hadith Nabi SAW yang jelas melarang keras daripada memakai pakaian yang berlawanan gender. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh baginda Nabi dalam hadith riwayat Abu Daud, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan orang perempuan yang memakai pakaian lelaki.”

Telah berkata Imam al-Zahabi ketika mengulas hadtih tersebut dengan menyebut apabila wanita memakai pakaian yang dipakai oleh lelaki dan berlagak seperti seorang lelaki, dengan pakaiannya yang serba sempit, yang kelihatan jelas bentuk tubuh badannya, maka yang demikian itu dia sudah menyerupai lelaki dan dia sudah berhak menerima kutukan Allah SWT dan Rasul-Nya.Demikianlah penegasan oleh Imam al-Zahabi. Oleh itu, rumusan yang boleh dibuat berdasarkan penjelasan ini, sesungguhnya Islam sangat melarang keras dan menegah penganutnya daripada melakukan perbuatan menyerupai watak berlainan gender. Penyerupaan yang diharamkan tersebut merangkumi semua perkara seperti percakapan, pemakaian, gaya berjalan, intonasi suara dan sebagainya. Selain baginda Nabi SAW dengan jelas melaknat sesiapa yang melakukan perbuatan penyerupaan berlainan gender tersebut. Apa jua tujuan untuk melakukan penyerupaan termasuk bertujuan untuk lakonan, jualan dan promosi barangan, hukumnya tetap haram. Sebaiknya kita perlu mengelak daripada melakukan hal tersebut. Selain kita juga perlu memastikan ahli keluarga kita tidak terjerumus di dalam perbuatan yang dilaknat tersebut. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan