Tidaklah keterlaluan sekiranya kita mengatakan
bahawa sebahagian prinsip pejuang liberal itu telah pun sekian lama terkandung
dalam intipati ajaran agama Islam. Dalam erti kata mudah, sebenarnya Islam
telah pun menjadi liberal sebelum perjuangan liberal itu sendiri muncul dan
diperjuangkan.
Dalam perkembangan fahaman liberalisme
yang menggunakan pendekatan sekular terhadap institusi pemerintahan dan agama,
ianya telah membangkitkan umat manusia menuntut hak kebebasan hingga sanggup
berdemonstrasi dan berperang. Keadaan ini dilihat sebagai suatu kebangkitan
rakyat daripada di belenggu oleh kuasa dan pengaruh agama yang bersikap jumud.
Walhal, Islam sejak dahulu lagi telah
memberikan pengiktirafan dan kemuliaan kepada manusia untuk bersikap bebas
dalam menentukan kehidupan dengan dipandu oleh wahyu serta mengangkat martabat
dan nilai diri manusia kearah yang lebih tinggi dan terhormat. Dalam surah al
Isra' ayat 70, Allah SWT berfirman :
"Sesungguhnya Kami telah memuliakan
amak-anak Adam dan Kami telah beri mereka berbagai-bagai kenderaan di darat serta
di laut, dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang
baik-baik serta Kami lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya melebihi
makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan"
Berdasarkan firman ini, Allah Azza Wa
Jalla menggunakan perkataan "Bani Adam" yang membawa makna yang luas
merentasi batas perbezaan pangkat, warna kulit dan bangsa, juga merentasi
perbezaan agama. Ini juga menjelaskan pada kita bahawa Allah sendiri telah
mengiktiraf kemuliaan manusia dengan memberikan pelbagai perkara dalam
kehidupan melebihi makhluk ciptaan Nya yang lain.
Perjuangan Liberal tidak dapat kita
pisahkan dari terma "kebebasan". Inilah dasar ampuh golongan liberal
yang bangkit dan memperjuangkan hak kebebasan manusia. Antara hak yang
diperjuangkan oleh golongan liberal adalah hak kesamarataan, hak keadilan
sosial tanpa prejudis gender dan hak kebebasan menentukan hidup.
Kesemua hak yang diperjuangkan ini telah
pun di muktamadkan oleh syariat Islam berpandukan wahyu Al Quran dan As Sunnah.
Misalnya, dalam isu kesamarataan, sebuah hadis Nabi SAW riwayat Bukhari &
Muslim, ketika baginda Nabi SAW berkhutbah, baginda bersabda yang bermaksud :
"Demi Allah, sekiranya Fatimah Binti
Muhammad telah mencuri, nescaya aku sendiri yang akan memotong tangannya"
Jelas dan terang membuktikan kepada kita
bahawa hak kesamarataan manusia ditegakkan oleh Islam secara berprinsip tanpa
mengenal sesiapa pun. Dalam sebuah hadis yang lain, riwayat Imam Ahmad dalam al
Musnad, baginda Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesunguhnya bapa kamu satu. Justeru
ketahuilah bahawa tiada kelebihan orang Arab nelebihi orang 'Ajam dan tidaklah
orang 'Ajam melebihi orang Arab serta tidaklah orang berkulit hitam lebih
istimewa berbanding kulit merah dan tidaklah yang berkulit merah lebih baik daripada
berkulit hitam, melainkan dengan bertaqwa"
Dapatlah kita fahami akan beberapa dalil
serta hujah yang membuktikan bahawa Islam terlebih dahulu mengiktiraf
kesamarataan sebelum kemunculan Liberal dan menafikan kelebihan berdasarkan
warna kulit, keturunan dan bangsa tertentu melainkan hanya dengan bertaqwa
kepada Allah SWT. Dalam hak keadilan sosial tanpa prejudis gender, Islam telah
melindungi wanita dengan mengiktiraf maruah serta harga diri kaum wanita
melalui syariat menutup aurat dan pada masa sama memerintahkan kepada kaum
lelaki supaya menjaga pandangan.
Secara prinsipnya, apa yang selama ini
diperjuangkan oleh Liberal, telah sekian lama menjadi tuntutan serta intipati
dalam ajaran agama Islam. Ianya telah termaktub dalam kitab perlembagaan Islam
iaitu Al Quran & As Sunnah. Islam
sejak dahulu menekankan kepentingan hak manusia dan begitu juga acuan ideologi
Liberal. Matlamat perjuangan yang sama. Namun, apa yang membezakan Islam dan
Liberal adalah cara berjuang meraih hak bersifat mutlak.
Dalam Islam, tidak ada yang dimaksudkan
dengan hak yang bersifat mutlak. Kerana yang mutlaknya adalah kembali kepada
kebijaksanaan, keagungan serta kebesaran Allah SWT. Manusia itu bersifat lemah
dan tidak boleh berdiri sendirinya tanpa bantuan kuasa mutlak daripada Nya.
Maka, bagaimana mungkin seseorang manusia itu mempunyai hak mutlak sedangkan
dirinya tidak mampu berdiri dengan sendiri. Semua aturan kehidupan telah
berjalan dengan sistem yang diatur oleh Nya. Maka tiada yang mutlak selain
Allah SWT. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan