Keimanan
merupakan asas terpenting dalam kehidupan sebagai seorang muslim. Beramal tanpa
iman adalah sia-sia. Begitu juga sebaliknya, beriman tanpa beramal juga akan
sia-sia sahaja. Perkataan iman dari sudut bahasa bermakna pembenaran hati.
Manakala dari sudut istilah pula, iman membawa makna membenarkan dengan hati,
mengikrarkan dengan hati dan membuktikan dengan amalan anggota badan.
Berdasarkan
makna iman tersebut, adalah menjadi tiga perkara utama dalam menentukan kesahihan
status keimanan seseorang. Ini bermakna, iman itu adalah lahirnya daripada
hati, dizahirkan dengan ungkapan lidah dan direalisasikannya dengan mengamalkan
apa yang telah diperintahkan oleh Allah SWT. Beriman bukanlah sekadar apa yang
terkandung di hati, bahkan ianya juga meliputi percakapan dan perbuatan itu
sendiri.
Oleh
yang demikian, Allah SWT yang telah menurunkan Islam sebagai agama yang
diredhai Nya, Dia lebih mengetahui hakikat para hamba Nya yang beriman. Memaksa
manusia untuk beriman bukanlah tuntutan dalam Islam bahkan sebaliknya, sikap
memaksa orang untuk memeluk Islam itu adalah dilarang dan di tegah oleh Allah
Azza Wa Jalla. Perkara ini sepertimana dalam firman Nya dalam surah al Baqarah
ayat 256 yang bermaksud :
"Tiada
paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam)
daripada kesesatan (kufur). Maka sesiapa yang tidak percaya kepada taghut serta
beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada pegangan
yang teguh, dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui".
Ayat
ini diturunkan oleh Allah SWT kepada golongan Ansar. Pada ketika itu, terdapat
dikalangan golongan Ansar yang mempunyai anak-anak yang telah diyahudi atau
dikristiankan. Apabila datangnya Islam, mereka berkehendak memaksa anak-anak
mereka memeluk Islam, tetapi Allah Azza Wa Jalla telah melarang perbuatan
memaksa tersebut dengan turunnya ayat ini.
Kata
Ibnu Abbas, dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud, yang bermaksud :
"Ada
seorang wanita yang tidak dapat mengandung. Dia bernazar jika dia dapat anak,
dia akan jadikannya beragama Yahudi. Apabila Yahudi Bani Nadir dihalau keluar
dari Madinah, ada dalam kalangan mereka anak-anak golongan Ansar. Kata ibu bapa
mereka : 'Kami tidak akan biarkan anak-anak kami mengikuti mereka', maka Allah
turunkan ayat : "Tiada paksaan dalam agama..."
Berdasarkan
hadis ini, begitulah Islam sangat melarang dalam hal paksa memaksa ini. Jika
ibu bapa sendiri pun dilarang untuk memaksa anak-anaknya memeluk Islam, apatah
lagi orang lain. Sikap memaksa ini adalah satu langkah yang boleh mengundang
persepsi salah dan buruk terhadap agama Islam. Apa yang kita boleh lakukan
adalah dengan berkongsikan tentang Islam. Adapun untuk memaksanya beriman,
ianya adalah diluar kawalan kita. Kepada Allah jualah tempat kita bermohon agar
mereka diberikan petunjuk.
Agama
Islam yang diredhai Allah, diturunkan dengan penuh kesempurnaan merangkumi
sifat rahmah, kasih sayang dan keadilan. Adalah tidak adil jika kita memaksa
seseorang untuk memeluk Islam walhal hatinya berat dan ragu akan Islam. Pun
begitu, ianya tidaklah sedikitpun menghalang kita daripada menyampaikan
kebenaran dengan menyeru kembali sembah kepada Tuhan yang Maha Esa. Membawa
kebenaran menyampaikan Islam pula tidak bermakna kita boleh melakukan sesuka
hati.
Hal
ini kerana, meksipun Allah mengiktiraf agama yang diredhai Nya adalah
semata-mata Islam, sifat kasih sayang, nilai keadilan dan sifat manusiawi yang
lain tetap tidak dipinggirkan. Keadilan tetap ditegakkan walau apa pun
agamanya. Penghormatan kepada agama lain tetap dihormati namun tidaklah
sehingga membenarkan ajaran mereka. Firman Allah SWT dalam surah al Hajj ayat
40 yang bermaksud :
"Dan
kalaulah Allah tidak mendorong sesetengah manusia menentang pencerobohan
setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta
gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan
juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak
padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agama Nya ;
sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa".
Ini
menunjukkan walaupun Allah hanya meredhai agama Islam yang benar, hal itu tidak
menafikan peranan dan tanggungjawab kita menjalankan sifat rahmah dan adil
kepada mereka yang bukan Islam. Termasuklah dalam hal ini adalah Allah melarang
kita memaksa orang lain hingga menafikan hak mereka untuk berfikir dan memilih.
Oleh itu, marilah kita sama-sama menekuni mereka yang bukan Islam dengan
menyampaikan Islam dengan cara yang sewajarnya dan tidak memaksa mereka. Semoga
Allah merahmati dan memberkati hidup kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan