Islam
adalah satu cara kehidupan yang lengkap merangkumi tuntutan dunia dan akhirat.
Ini bermakna, Islam bukan sahaja mementingkan bab solat, puasa, zakat dan
lain-lain bahkan Islam juga mengajar para penganutnya untuk memelihara
kesejahteraan, mewujudkan suasana keharmonian dan menegakkan keadilan merentasi
warna kulit, kaum dan agama. Bahkan, dalam kebanyakan hal, Islam sentiasa
menyeru kepada kedamaian dan keamanan.
Namun,
akibat daripada tindakan segelintir kecil umat Islam yang telah salah memahami
makna jihad sebenar, telah mencerminkan suatu persepsi buruk bahawa Islam agama
yang suka berperang. Persepsi buruk ini bertambah teruk apabila permainan media
asing yang bagai mencucuh api diatas minyak, membuatkan persepsi buruk terhadap
Islam semakin hebat hingga mewujudkan fenomena Islamofobia.
Persoalannya,
benarkah Islam suatu agama yang suka berperang ? Kekeliruan umat Islam terhadap
makna jihad sedikit sebanyak telah mempengaruhi tindakan yang melampaui dan
bukan daripada ajaran Islam sebenar. Perkataan "Jihad" adalah kata
nama daripada kata jahada, jihadan dan mujahadat-an. Perkataan jihad membawa
maksud usaha yang bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat yang pada
kebiasaanya adalah matlamat yang baik.
Menurut
Ibn Taimiyyah dalam kitab al Ikhtiyarat li al-Ba'li, ketika beliau memberikan
definisi berkenaan jihad, menyatakan bahawa :
"Jihad
itu merangkumi segala bentuk ketaatan yang zahir dan batin. Antara bentuk jihad
batin adalah cinta kepada Allah, tulus hati serta ikhlas kepada Nya,
bertawakkal kepada Nya, menyerahkan jiwa dan harta kepada Nya, sabar, zuhud dan
sentiasa berzikir kepada Allah. Antara bentuk jihad juga adalah dengan tangan,
dengan hati dan dengan berdakwah dengan hujah yang bernas. Selain itu, jihad juga
wujud pada bentuk perkataan, sumbangan pendapat, pemerintahan yang baik,
perindustrian, perekonomian dan lain-lain"
Makna
jihad dengan anggapan mengangkat senjata merupakan makna yang lebih masyhur dan
terkenal dikalangan masyarakat hari ini. Jihad tersebut adalah jihad menentang
orang bukan Islam. Terdapat banyak ayat al Quran dan hadis Nabi yang
menjelaskan tentang kelebihan, syarat dan disiplin jihad ini. Setiap jihad
berperang diatas jalan Allah, mempunyai syarat dan disiplinnya yang tersendiri.
Bukan dengan mengangkat senjata membuta tuli semata-mata.
Disebalik
fenomena salah faham tentang Islam pada hari ini, kita dapat melihat betapa
ramai manusia yang cuai dan tidak cermat dalam memahami makna jihad sebenar.
Kita juga dapat melihat banyaknya gerakan Islam yang tidak melazimi disiplin
sehingga telah mencemarkan imej Islam sebenar. Kenyataan dikeluarkan oleh
mereka membawa ketakutan pada orang bukan Islam, bagaikan hilang sifat rahmah
Allah terhadap para hamba Nya.
Sebenarnya
jihad adalah merupakan suatu konsep yang tidak semestinya membawa makna
peperangan. Konsep jihad adalah luas. Jihad adalah seruan kebebasan. Jihad
adalah mempertahankan kebenaran dan mengajak manusia menerimanya berdasarkan
hujah. Hal ini bertepatan dengan firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah al
Furqan ayat 52 yang bermaksud :
"....dan
jihad lah menentang mereka dengan al Quran, dengan jihad yang besar."
Menurut
Syeikh Abdullah Bin Bayyah, makna ayat tersebut ialah dirikan hujah atas mereka
serta kemukakan kepada mereka penerangan dan bukti yang jelas. Kita sedia
maklum bahawa membaca al Quran dengan lidah tidak melibatkan sebarang senjata.
Oleh itu, jihad tidak semestinya bermakan perang, sebagaimana peperangan juga
tidak semestinya sebuah jihad.
Ibnu
Khaldun telah membahagikan peperangan kepada empat bahagian. Pembahagian
tersebut dibuat berdasarkan motif setiap peperangan. Pertama, peperangan untuk
meluaskan kawasan jajahan, keduanya, peperangan untuk menyerang semata-mata.
Ketiga, peperangan atas dasar marah kerana agama Allah dan keempat, peperangan
menentang golongan pemberontak. Ibnu Khaldun menyatakan bahawa bahagian pertama
dan kedua, adalah merupakan peperangan bersifat zalim dan kejam, manakala
bahagian ketiga dan keempat, adalah peperangan yang bersifat adil.
Ada
pun dakwaan bahawa Islam agama yang suka berperang kerana pada zaman Nabi SAW,
telah berlaku banyak peperangan, hal ini telah dijawab oleh Syaikhul Islam Ibn
Taimiyyah dalam Risalah al Qital, beliau menyebutkan bahawa peperangan yang
disertai oleh baginda Nabi SAW menentang kaum musyrikin (iaitu sebanyak 72
peperangan) merupakan peperangan yang dimulakan dahulu daripada serangan
pihak musyrikin. Mereka yang menjadi
penyebab secara langsung atau tidak langsung kepada peperangan tersebut.
Agama
Islam bukanlah agama yang suka berperang. Meskipun diperintahkan untuk
berperang, Islam telah menggariskan disiplin dan panduan yang harus dipatuhi
supaya dapat memelihara hak mereka yang tidak berdosa. Oleh itu, sikap
segelintir umat Islam yang telah melampaui batas dalam memahami makna dan erti
jihad sebenar bukanlah mencerminkan ajaran Islam sebenar. Semoga Allah
merahmati dan memberkati hidup kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan