Islam
adalah suatu agama yang syumul, lengkap dan sempurna bermula dari bangkit tidur
hingga kita tidur semula. Ajaran Islam meliputi segenap aspek kehidupan sosial,
pendidikan, ekonomi dan lain-lain. Larangan Islam bukan sahaja sekadar haram
dalam hal ibadat, bahkan merangkumi semua hal yang berkaitan kehidupan dunia
dan akhirat.
Bercakap
soal alam sekitar, Allah SWT telah menceritakan hakikat kerosakan muka bumi ini
adalah berpunca dari diri manusia itu sendiri. Diatas sebab sikap tamak haloba,
mengaut keuntungan tanpa mengambil kira dan peduli tentang masa depa alam yang
sedang kita diami ini. Firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah ash-Shura ayat 30
yang bermaksud :
"Dan
apa juga yang menimpa kamu daripada sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka
ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (daripada perbuatan salah dan
berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar daripada
dosa-dosa kamu".
Allah
telah menjadikan alam sekitar ini dengan sistem dan peraturannya yang
tersendiri. Air sungai yang mengalir menerusi sistemnya mampu memberikan
manfaat kepada seluruhnya makhluk Nya yang terdiri daripada tumbuhan, haiwan
dan manuisa. Telah menjadi sunnatullah, bukit-bukau yang tersusun,
gunung-ganang yang kukuh, semuanya terbina atas sistemnya yang baik. Namun dek
kerana ketamakan manusia yang tidak bertanggungjawab, merosak dan menghancurkan
sistem aturan alam sekitar yang akhirnya, mengundang kesusahan dan bala
bencana.
Maka
diatas kealpaan kita, Allah SWT yang Maha Berkuasa memberikan pengajaran kepada
hamba Nya dengan mendatangkan kesusahan berupa banjir, tanah runtuh dan
lain-lainnya dengan tujuan agar manusia kembali sedar dan insaf akan perbuatan
buruk yang tidak bertanggungjawab itu. Firman Allah SWT dalam surah ar Rum ayat
41 yang bermaksud :
"Telah
timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab
apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia, (timbulnya yang demikian) kerana
Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan
buruk yang mereka lakukan supaya kembali (insaf dan bertaubat)".
Menurut
Ibn Abi Shaibah dan Ibn Jarir dari Hasan, maksudnya Allah membinasakan mereka
disebabkan dosa mereka di daratan dan lautan kerana perbuatan buruk mereka.
Demikian pula yang dimaksudkan kerosakan di darat dan di laut, dalam kitab
tafisr al Kashhaf karangan al Zamakshari, beliau menyatakan kerosakan di darat
dan dilaut seumpama kemarau, kelaparan, kekurangan hasil pada tanaman,
kekurangan untung dalam perniagaan, berlaku kematian kepada manusia dan
binatang, banyak kebakaran dan banjir, gementarnya pemburu dan penyelam
(kembali tanpa hasil), hilangnya keberkatan dari setiap sesuatu, sedikitnya
manfaat pada perkara umum dan banyaknya mudarat.
Usaha
memelihara dan menjaga ekosistem alam sekitar bukan sahaja terpundak di bahu
pihak berkuasa, bahkan ianya dituntut oleh Islam. Peranan saling menjaga dan
memelihara anugerah yang tidak ternilai ini adalah menjadi suatu kewajipan bagi
orang yang beriman. Malah, ganjaran serta pahala yang besar di sisi Allah bagi
mereka yang sedar akan kepentingan menjaga alam sekitar. Sebagaimana dalam
sebuah hadis sahih riwayat Imam Bukhari dan Muslim, daripada Anas bin Malik RA,
beliau berkata Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Tidak
ada seorang Muslim pun yang menanam pokok atau mengusahakan pertanian lalu
burung, manusia atau binatang memakan daripadanya kecuali akan menjadi sedeka
untuknya".
Berdasarkan
hadis ini, dapat kita fahami bahawa menjaga alam sekitar dengan mengikut
peraturan serta sistemnya yang bersifat sunnatullah, akan mendatangkan manfaat
kepada makhluk lain dan hal tersebut dikira sebagai sedekah bagi kita yang
menjaganya. Adalah besar tuntutan Islam di dalam hal memupuk kesedaran menjaga
dan memelihara alam sekitar.
Selain
itu, terdapat juga beberapa larangan mencemar dan merosakan alam sekitar oleh
baginda Nabi SAW sewaktu berperang. Dalam sebuah hadis, baginda Nabi SAW bersabda
yang bermaksud :
"Dengan
nama Allah, seranglah mereka yang kufur kepada Allah, janganlah kamu khianati
atau berubah pendirian, jangan bunuh anak-anak kecil atau perempuan, atau orang
tua, atau orang yang bertapa di biar, jangan kamu tebang kurma-kurma atau pokok-pokok dan jangan kamu robohkan
bangunan-bangunan (tempat kediaman)".
Dalam
sebuah hadis yang lain, baginda Nabi SAW melarang daripada kita mencemarkan
air. Sabda baginda Nabi SAW yang bermaksud :
"Jangan
seseorang dari kamu kencing dalam air yang bertakung, kemudian mandi
menggunakannya".
Ibn
Hajar al Asqalani dalam kitab Fathul Bari menyatakan bahawa larangan supaya
tidak kencing di dalam air yang bertakung adalah supaya tidak menajiskan air,
dan larangan dari mandi menggunakannya adalah supaya ia tidal merosakan
kesucian. Demikian bagaimana Islam sangat mementingkan penjagaan alam sekitar
agar tidak dirosakan, dicemari dan dimusnahkan akibat kehendak manusia yang
bertuhankan keuntungan semata-mata.
Oleh
yang demikian, marilah sama-sama kita mengambil langkah dengan penuh keinsafan
dan kesedaran tinggi akan peri pentingnya menjaga dan memelihara alam sekitar.
Islam bukan hanya sekadar mengajar solat di masjid, tidak hanya sekadar belajar
rukun iman dan Islam bahkan memerintahkan kita untuk mengambil peduli akan
anugerah alam yang dikurniakan oleh Allah yang tiada tolak bandingnya jika
dinilai. Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan