Menziarahi
kubur merupakan amalan mulia dan terpuji dalam Islam. Amalan ziarah kubur
hukumnya adalah sunat berdasarkan pendapat yang sahih. Meskipun pada awalnya,
baginda Nabi SAW melarang kita daripada menziarahi kubur namun setelah itu
baginda menyuruh kita menziarahi kubur. Perkara ini sepertimana dalam sebuah
hadith riwayat Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Adalah
aku dahulu telah melarang kamu menziarahi kubur, maka ziarahlah".
Dalam
sebuah hadith lain riwayat Ibnu Majah dengan sanad yang sahih, baginda Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
"Adalah
aku dahulunya menghalang kamu daripada menziarahi kubur, maka (sekarang)
ziarahilah kubur, kerana ia boleh menjadikan kamu zuhud terhadap dunia dan
mengingati mati".
Berdasarkan
hadith berkenaan, dapatlah kita fahami bahawa asal hukum menziarahi kubur
adalah sunnah. Dengan menziarahi kubur, ianya dapat mendidik hati kita untuk
lebih zuhud dan sentiasa mengingati hakikat kehidupan di dunia yang sementara
ini. Banyak faedah dan pengajaran yang boleh kita perolehi apabila kita
menziarahi kubur. Namun begitu, kita seharusnya menjaga dan memelihara
adab-adab ketika menziarahi kubur. Agar ibadah ziarah tersebut benar-benar
memberikan kita ganjaran di sisi Allah SWT.
Menjadi
persoalan pada hari ini, bagaimana sekiranya kita menziarahi kubur saudara
orang bukan Islam ? Adakah hal itu boleh menggugat akidah kita ? Untuk merungkaikan
persoalan ini, terlebih dahulu harus kita ketahui bahawa Allah SWT tidak pernah
melarang hamba Nya untuk berbuat baik kepada mereka yang bukan Islam. Hal ini
jelas seperti firman Allah Azza Wa Jalla dalam surah al Mumtahanah ayat 8 yang
bermaksud :
"Allah
tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang
yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari
kampung halaman kamu ; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku
adil".
Keterangan
ayat ini menjelaskan prinsip Islam yang sebenar ketika kita mahu berinteraksi
dengan mereka yang bukan Islam. Secara dasarnya, Islam sangat menggalakkan
umatnya untuk berbuat baik sesama manusia merentasi perbezaan agama, bangsa dan
negara. Allah juga telah meletakkan syarat berbuat baik dan berlaku adil itu
dilaksanakan kepada mereka yang tidak memerangi Islam. Oleh yang demikian, kita
dituntut untuk melakukan kebaikan meskipun mereka bukan beragama Islam.
Dalam
sebuah hadith riwayat Ahmad, Ali bin Abi Talib telah bertemu Rasulullah SAW dan
beliau mengkhabarkan tentang kematian Abu Talib. Lalu baginda Nabi SAW bersabda
yang bermaksud :
"Pergilah
dan kebumikannya" Aku berkata : "Sesungguhnya dia mati dalam keadaan
musyrik" Nabi berkata : "Pergilah dan kebumikannya" Setelah mana
aku mengebumikannya, aku kembali kepada baginda. Maka baginda berkata kepadaku
"Mandilah"
Berkenaan
hukum menziarahi kubur orang bukan Islam, dalam Fath al Wahhab, Syaikhul
Islam Zakaria al Ansari ketika mensyarahkan Minhaj al Tullab, beliau
menyatakan bahawa adapun menziarahi kubur orang bukan Islam dibolehkan.
Demikian juga Imam al Nawawi berpandangan juga boleh orang Islam menziarahi
orang bukan Islam semasa hidup dan menziarahi kubur mereka selepas kematian
mereka. Beliau juga berpandangan menziarahi orang bukan Islam semasa hidup
lebih utama berbanding setelah kematian mereka.
Syaikhul
Islam Ibnu Taimiyyah dalam Iqtida' al Sirat al Mustaqim, beliau
menyatakan bahawa :
"Sekiranya
ada orang Islam yang hidup di negara bukan Islam yang memerangi Islam, dan
negara bukan Islam yang tidak memerangi Islam, tidak diperintahkan kepadanya
untuk berbeza dengan orang bukan Islam dalam upacara keagamaan yang bersifat
luaran kerana padanya kemudaratan buatnya. Bahkan digalakkan atau diwajibkan
baginya untuk kadang-kala menyertai upacara mereka sekiranya terdapat maslahah
(kebaikan) agama ; untuk menyeru mereka kepada Islam, mendalamkan kefahaman
terhadap upacara agama mereka untuk disampaikan kepada orang Islam atau
mengelakkan berlaku kemudaratan kepada orang Islam dan sebab-sebab lain
daripada tujuan-tujuan yang baik di sisi syarak".
Oleh
yang demikian, tidaklah menjadi masalah bagi orang Islam menziarahi kubur
saudara yang bukan Islam. Keharusan menziarahi kubur orang bukan Islam ini juga
terikat dengan syarat. Syaratnya, selagi mana perbuatan ziarah tersebut tidak
turut menyertai melakukan ritual agama mereka atau yang melakukan perbuatan
bertentangan dengan prinsip akidah Islam seperti menyembah, mendoakan keampunan
baginya dan sebagainya. Hal ini bertepatan dengan sebuah hadith riwayat Ahmad
dan Tirmidzi, daripada Buraidah beliau berkata :
"Kami
pernah bersama Nabi SAW dalam suatu perjalanan, terdapat riwayat ketika
peperangan pembukaan Kota Mekah, dan baginda turun bersama kami dan kami
bersamanya hampir seribu penunggang. Baginda solat dua rakaat , kemudian
menghadap kami dengan muka dan matanya menangis. Lantas Umar al Khattab bangun
serta bertanya, "Wahai Rasulullah, ada apa ?" Baginda bersabda,
"Aku memohon kepada Tuhanku yang Maha Perkasa lagi Maha Agung, untuk
memohon ampun untuk ibuku, tetapi Dia tidak mengizinkanku, lalu mataku
mengalirkan air mata sebagai rahmat untuknya daripada api neraka. Aku meminta
izin kepada Tuhanku untuk menziarahinya, lalu Dia mengizinkanku. Dan aku pernah
melarang kamu menziarahi kubur, maka ziarahilah, kerana menziarahinya akan
menambah kebaikan bagi kamu".
Demikianlah
Islam, agama yang penuh dengan keharmonian dan kesejahteraan selari dengan
namanya. Dalam keterbukaan ini, Islam meletakkan garis panduan sebagai pedoman
agar kita tidak melampaui batas syarak. Untuk itu, ziarahilah kubur mereka yang
bukan Islam dengan syarat tidak melakukan sebarang ritual atau perlakuan yang
bercanggah dengan syariat Islam. Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan