Mutakhir
ini kerapkali kita mendengar labelan "Wahabi" ini kencang
berkumandang. Labelan Ini bukanlah suatu yang baharu bahkan sejak berzaman
lagi, masyarakat seringkali dimomokkan dengan labelan Wahabi. Dalam konteks
Malaysia, tidak kurang ramai yang memahami istilah Wahabi ini merujuk kepada
mereka yang tidak berqunut subuh, tidak membaca doa beramai-ramai selepas solat
dan pelbagai lagi amalan yang dilihat janggal dan tidak sama dengannya, maka
ianya dianggap sebagai Wahabi. Pentakrifan ini tidak tepat kerana semua
perbezaan tersebut adalah terkandung dalam pandangan mazhab yang sangat luas.
Perkataan
Wahabi secara umumnya merujuk kepada nama seorang tokoh pejuang reformis Islam
di Arab Saudi berketurunan Bani Tamim, Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab,
dilahirkan di kampung Uyainah pada tahun 1115 hijrah bersamaan 1703 masihi dan
meninggal dunia pada tahun 1206 hijrah. Semasa riwayat hidupnya, beliau
seringkali melawan dan menentang segala bentuk syirik, khurafat dan
perkara-perkara bid'ah dalam agama Islam. Sikap kelantangan beliau ini telah
mengundang rasa tidak puas hati dan tidak digemari oleh tokoh lain yang berbeza
fahaman dengannya.
Satu
perkara lagi yang harus kita tahu, perkataan Wahabi juga terkait dengan sebuah
gerakan Khawarij di Afrika Utara yang dipimpin oleh Abdul Wahab Bin Rustum.
Beliau meninggal dunia pada 211 hijrah. Beliau telah membawa sebuah gerakan
Ibadhiyah Khawarij yang muncul sekitar 2 hijrah. Gerakan politik beliau yang
bertunjangkan idealisme Khawarij sangat radikal, ekstrims dan sangat melampau.
Kelampauan golongan ini telah mengundang keluarnya fatwa oleh Imam al-Lakhmi
wafat 478 hijrah, dengan menyatakan bahawa gerakan Wahabi ini adalah sesat dan
jauh menyimpang.
Dalam
kitab al-Mi'yar al-Murib Fi Fatawa Ahli al-Maghrib, ditulis oleh Imam
al-Wansyarisi dinyatakan bahawa suatu ketika Imam al-Lakhmi telah ditanya
tentang golongan Wahabiyyah yang membangunkan sebuah masjid dan apakah hukum
solat di masjid mereka, maka kata beliau :
"Golongan
Wahabiyyah adalah kumpulan Khawarij yang sesat, semoga Allah menghancurkan
mereka, masjidnya wajib untuk dihancurkan dan wajib untuk mengusir mereka dari
negeri-negeri kaum muslimin"
Dalam
menentukan siapakah yang dimaksudkan dengan makna wahabi yang sebenar,
sebahagian beranggapan wahabi yang difatwakan oleh Imam al-Lakhmi itu adalah
merujuk kepada gerakan Khawarij melampau dibawah Abdul Wahab Rustumi di Afrika
Utara. Gerakan beliau yang sangat ekstrim sehingga dengan bermudah mengkafirkan
sesiapa sahaja yang berbeza dengannya. Bahkan sebahagian besar tindakan
melampau mereka ini sehingga menghapuskan syariat Islam sebenar. Mengundang
pelbagai salah faham terhadap Islam dan memecah-belahkan kesatuan umat.
Ada
pun gerakan dakwah reformis yang dibawa oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab di
Arab Saudi dan di dokong oleh Imam Muhammad bin Su'ud adalah sebuah perjuangan
yang suci dan murni selari dengan neraca al Quran dan as Sunnah. Keazaman
mereka adalah untuk memastikan keaslian tauhid dan akidah Islam terus
dipelihara dan dijauhi daripada sebarang unsur yang bercanggah dengan syarak.
Perjuangannya juga adalah untuk menegakkan tauhid dan menentang sebarang
perkara yang membawa kepada kesyirikkan, khurafat dan perkara baru di dalam
agama.
Adalah
tidak logik untuk kita katakan fatwa Imam al-Lakhmi itu ditujukan kepada
gerakan dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab. Hal ini kerana Imam al-Lakhmi
telah wafat pada tahun 478 hijrah, sedangkan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab
lahir pada 1115 hijrah. Fatwa Wahabi oleh Imam al-Lakhmi ini sudah keluar
ribuan tahun sebelum lahirnya Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab. Persoalannya,
bagaimana mungkin seseorang boleh memberikan fatwa akan hal yang beliau sendiri
sudah tiada pada masa dan ketika itu ? Apakah beliau boleh mengetahui sesuatu
yang akan terjadi di ratusan ribu masa hadapan ? Oleh yang demikian, sudah
tentu fatwa ini tidak merujuk kepada gerakan dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul
Wahab.
Bagi
pegangan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab, beliau sendiri bermazhab Imam Ahmad
bin Hanbal. Oleh kerana itu, sekiranya dikaji dan disemak dalam semua kitab
hukum hakam agama, kita tidak pernah temui perkataan mazhab Wahabi seperti yang
digempar-gemburkan oleh sebahagian para agamawan. Sebaliknya, kita akan menemui
beberapa pandangan dalam perbahasan hukum hakam Islam yang menyebutkan tentang
pandangan kumpulan tertentu selain 4 mazhab yang masyhur seperti mazhab Syiah,
Khawarij dan lain-lain. Dengan itu, adalah tidak benar untuk kita katakan
bahawa gerakan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab ini menolak mazhab atau anti dan
tidak menghormati pandangan para ulama yang lain.
Namun
pada masa yang sama, kita juga tidak menafikan terdapat kewujudan golongan yang
melampau dalam sesuatu gerakan termasuklah gerakan Syeikh Muhammad bin Abdul
Wahab. Hal ini bukanlah perkara yang baharu. Tetapi hal itu adalah lumrah dalam
setiap kewujudan aliran pemikiran yang ada. Misalnya, kumpulan Ahbash yang
dipelopori oleh Syeikh Abdullah al-Harari yang mana mereka mendakwa mereka
berpegang kepada akidah Imam Abu Hasan al-Asy'ari, bermazhab fiqh Imam
as-Syafi'e dan mengikut tarekat Rifa'iyyah dalam berakhlak. Golongan ini telah
banyak menyesatkan para ulama yang tidak sealiran dengan mereka.
Mengambil
sikap bersederhana dalam beragama, kita sewajarnya tidak terlalu melampau dan
tidak terlalu bermudah dengan agama ini. Adalah lebih indah sekiranya
perbezaan-perbezaan yang wujud ini diuruskan dengan nilai ilmiah dan secara
berlapang dada dalam hal yang boleh kita toleransi. Selagi perbezaan tersebut
tidak menyanggahi syarak, maka memilih untuk berlapang dada dengan tidak
bermudah melabel sana-sini apatah lagi mengkafirkan sana-sini. Semoga Allah
memberikan kita petunjuk serta taufik Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan