Masjid
merupakan sebuah institusi yang mulia. Kemuliaan institusi sesuatu masjid
tersebut bukanlah terletak kepada keindahan dan keceriaannya semata-mata bahkan
pada makna perkataan masjid itu sendiri. Perkataan masjid (مسجد) adalah berasal
dari bahasa. Ianya merujuk kepada nama tempat yang berasal dari perbuatan sujud
itu sendiri.
Perkataan
masjid dari sudut bahasa membawa maksud nama bagi tempat bersujud. Dari sudut
syarak pula, masjid membawa kepada dua maksud iaitu maksud pertama, tempat
permukaan bumi. Ini berdasarkan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, baginda
Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Dijadikan
bagiku bumi ini sebagai masjid (tempat bersujud)".
Makna
kedua dari sudut syarak pula, masjid boleh membawa maksud tempat yang
disediakan untuk menunaikan sembahyang. Hal ini sepertimana yang terdapat dalam
sebuah hadith riwayat Abu Daud dan selainnya, daripada Ummul Mukminin, Aisyah
R.anha katanya yang bermaksud :
"Rasulullah
SAW telah memerintahkan supaya dibina masjid-masjid di rumah dan di kampung,
serta dibersihkan dan diwangikan"
Dalam
soal kita membicarakan mengenai maksud masjid, Syeikh Dr. Muhammad al-Zuhaili
menyebutkan menerusi kitabnya Mausu'ah Qadaya Islamiyyah Mu'asirah,
beliau menyatakan bahawa masjid pada asalnya setiap tempat untuk sujud,
kemudian ditetapkan tempat binaan khusus untuk ibadat dan menunaikan risalah
khusus iaitu tempat solat berjemaah. Masjid mempunyai pelbagai jenis dan nama
seperti masjid al jamek, iaitu masjid didirikan solat jemaah, solat jumaat dan
solat-solat lain seperti khusuf, istisqa' dan lain-lain.
Selain
itu, masjid juga disebutkan sebagai musalla. Perkataan musalla merangkumi dua
maksud iaitu tempat yang lapang yang didirikan solat dua hari raya. Maksud
kedua, iaitu masjid yang kecil yang didirikan solat dengan jemaah yang sedikit.
Secara umumnya, dalam konteks Malaysia, perkataan masjid merujuk kepada sebuah
tempat yang didirikan sebuah bangunan bagi tujuan solat jemaah, jumaat dan
solat-solat lain serta aktiviti-aktiviti pengimarahan yang lain sesuai dengan
peranan dan fungsi masjid.
Persoalannya,
adakah orang bukan Islam diharuskan untuk memasuki masjid ? Apakah hukum
berkaitan hal tersebut ? Bagi menjelaskan persoalan ini, kita boleh dapati
kupasannya dalam kitab al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah, di jelaskan bahawa
terdapat perbezaan pendapat dikalangan para imam 4 mazhab iaitu mazhab
Hanafiyyah, Malikiyyah Syafi'iyyah dan Hanabilah berkenaan hukum tersebut.
Para
Ulama mazhab Imam Malik (Malikiyyah) menyatakan bahawa bagi orang bukan Islam
memasuki masjid hukumnya adalah makruh. Sama ada Masjid al-Haram atau masjid
selainnya, sama ada mendapat persetujuan daripada umat Islam atau tidak,
melainkan kerana darurat. Contohnya, seperti membaiki bangunan masjid yang
tidak dapat dilakukan oleh umat Islam.
Para
Ulama mazhab Imam Hanafi (Hanafiyyah) membolehkan orang bukan Islam memasuki
masjid, sama ada Masjid al-Haram atau masjid yang lain. Hal ini berdasarkan
satu riwayat yang menyebut bahawa Nabi SAW menerima utusan Bani Thaqif di dalam
masjid, sedangkan mereka ketika itu masih belum masuk Islam. Ini menunjukkan
bahawa orang bukan Islam boleh masuk masjid tanpa kecuali, sama ada Masjid
al-Haram atau selainnya.
Para
Ulama mazhab Imam Syafi'e (Syafi'iyyah) dan ulama mazhab Imam Hanbali
(Hanabilah) berpendapat bahawa selain Masjid al-Haram, orang bukan Islam dibolehkan
memasuki masjid sekiranya dipersetujui dan mendapat keizinan daripada umat
Islam setempat. Adapun jika memasuki Masjid al-Haram, maka hukumnya haram dan
hendaklah ditegah.
Sementara
itu, dalam kitab al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, Syeikh Dr. Wahbah al
Zuhaili menyatakan bahawa :
"Ulama
Malikiyyah berkata, 'Orang bukan Islam perlu ditegah daripada memasuki masjid
walaupun mendapat keizinan daripada orang Islam, kecuali kerana darurat
pekerjaan. Antaranya kerana kos belanja kerja berbanding orang Islam dan lebih
profesional dalam bekerja. Abu Hanifah menyatakan bahawa orang bukan Islam
boleh memasuki semua masjid. Ulama' Syafi'iyyah juga membolehkan orang bukan
Islam memasuki masjid kecuali Masjid al-Haram dan tanah haram Mekah. Dibolehkan
bagi orang bukan Islam untuk menginap di dalam masjid walaupun dalam keadaan
junub dan menurut pendapat yang paling sahih, selama mana mendapat persetujuan
daripada umat Islam"
Perbezaan
pendapat ini adalah kerana pertembungan cara memahami dalil. Secara jelasnya,
kita akan melihat majoriti ulama menyatakan haram bagi orang bukan Islam
memasuki masjid adalah berdasarkan firman Allah SWT dalam surah al Taubah ayat
28, firman Nya yang bermaksud :
"Wahai
orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis.
Kerana itu, janganlah mereka mendekati Masjidil Haram sesudah tahun ini (tahun
9 hijrah)"
Namun
begitu, dalam kitab al-Jami' li Ahkam al-Quran, Imam Qurtubi menukilkan
penjelasan oleh Imam al-Syafie dengan menyatakan bahawa ayat ini melarang orang
kafir daripada memasuki Masjid al-Haram dan tidak masjid selainnya. Ia juga
menunjukkan bahawa orang Yahudi dan Nasrani boleh masuk ke masjid yang selain
Masjid al-Haram. Dalam kitab al-Muhalla, Imam Ibn Hazm dan Imam
al-Nawawi juga turut mengemukakan pandangan yang sama dalam hal ini.
Bagi
golongan yang membolehkan orang bukan Islam memasuki masjid, mereka berdalilkan
dari sebuah kisah yang tercatat dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim,
yang menceritakan bagaimana seorang bukan Islam bernama Thumamah Ibn Utsal,
diikat oleh Rasulullah SAW di dalam masjid yang ditangkap atas satu kesalahan.
Hadith tersebut bermaksud :
"Rasulullah
SAW menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari
Bani Hanfiah (sedang mengintip) yang bernama Thumamah bin Utsal, lalu diikatnya
di satu tiang dari tiang-tiang masjid".
Dalam
konteks Malaysia, di peringkat Persekutuan, melalui keputusan Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali
Ke-90, menyatakan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan
ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan
perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan
sentiasa terkawal dan beradab.
Di
peringkat negeri Perlis pula, melalui keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa
Negeri Perlis Kali Ke-43 menyatakan bahawa harus bagi orang bukan Islam masuk
ke dalam masjid untuk perkara yang dibenarkan syarak. Orang bukan Islam yang
dibenarkan masuk ke dalam masjid itu dikehendaki mematuhi peraturan yang telah
ditetapkan seperti memakai pakaian sopan yang sesuai dengan masjid atau pakaian
yang disediakan oleh pihak pentadbiran masjid, tidak mengotorkan kebersihan
masjid, tidak menggangu umat Islam yang sedang beribadah dan lain-lain.
Demikian
penjelasan berkenaan hukum orang bukan Islam memasuki masjid. Walau bagaimana
pun, ruang keharusan untuk orang bukan Islam memasuki masjid ini sepatutnya
diambil ruang ini untuk kita menyampaikan ajaran Islam sebenar. Kita sangat
percaya, di luar sana terdapat ramai lagi orang bukan Islam yang mempunyai
salah faham tentang institusi masjid ini. Selayaknya ruang ini diambil bagi
memberikan pendedahan Islam sebenar. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan