Jumaat, 26 April 2024

ISU KHUNSA DAN PANDUAN DALAM ISLAM

 

Salah satu bukti kekuasaan dan keagungan Allah SWT boleh dilihat melalui segala penciptaan Nya. Ini termasukah penciptaan yang merangkumi perkara-perkara ajaib dan mustahil pada akal seorang manusia. Tanpa perlu merenung jauh, memadailah dengan kita melihat bagaimana penciptaan langit yang tidak bertiang, gunung-ganang terpasak kukuh, lautan luas yang mendalam dan pelbagai lagi keajaiban penciptaan Allah sebagai salah satu bukti bagi manusia yang mahu berfikir mencari Tuhan. Tentu sekali segala keajaiban disebalik penciptaan ini menunjukkan sifat kesempurnaan mutlak ini milik Allah Azza Wa Jalla.

Antara keajaiban ciptaan oleh Allah SWT adalah manusia yang memiliki dua kemaluan jantina atau disebut sebagai khunsa. Ungkapan "Khunsa" seperti yang disebutkan oleh para ilmuan Islam dalam kitab Nihayah al-Muhtaj, perkataan khunsa merujuk kepada makna seseorang yang mempunyai dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan juga kemaluan perempuan. Ataupun seseorang yang tidak memiliki kedua-duanya dan dia mempunyai lubang yang keluar daripadanya air kencing. Merujuk kepada Kamus Dewan dan Bahasa pula, perkataan khunsa membawa maksud orang yang mempunyai dua alat kelamin. Dalam bahasa yang mudah, khunsa merupakan suatu keajaiban penciptaan Allah yang memperlihatkan pada diri mereka itu mempunyai dua kemaluan yang berlainan jantina.




Perkataan khunsa dalam bidang perubatan disebutkan sebagai Disorder of Sex Development (DSD). Dalam soal ini, para ilmuan Islam telah membahagikan kategori khunsa itu kepada dua keadaan. Keadaan pertama dikenali sebagai Khunsa Musykil. Ianya merujuk kepada seseorang yang tidak jelas tanda-tanda kelelakian atau keperempuanan pada dirinya. Tidak dapat diketahui sama ada dia merupakan seorang lelaki atau perempuan. Khunsa musykil juga memiliki dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan kemaluan perempuan dan tidak dapat dipastikan keadaannya dari kedua jenis tersebut iaitu sama ada dia lelaki ataupun perempuan.

Keadaan kedua, disebut sebagai Khunsa Ghairu Musykil. Ianya merujuk kepada keadaan dimana seseorang yang jelas padanya tanda-tanda kelelakian atau keperempuanan. Dia dapat diketahui sama ada dia merupakan seorang lelaki ataupun perempuan. Individu seperti ini tidak dikategorikan sebagai khunsa musykil. Ini kerana dia merupakan seorang lelaki atau perempuan, tetapi dalam masa yang sama mempunyai anggota lebihan. Hukum untuknya dalam mirath (pembahagian harta pusaka) dan selainnya dari hukum-hakam adalah hukum terhadap apa-apa yang jelas dari tanda jantinanya. Sekiranya jelas tanda-tanda kelelakian, maka ke atasnya hukum-hakam seorang lelaki dan begitulah sebaliknya.

Bagi permasalahan khunsa ini, terdapat banyak faktor yang boleh diguna pakai dalam menentukan identiti jantina tersebut. Antaranya melalui kaedah melihat kromosom dan gonad (testis dan ovari). Selain itu, para ilmuan Islam juga turut melihat dan mengambil kira kepada faktor-faktor perbezaan fizikal seperti pertumbuhan bulu yang lebat pada tubuh badan, misai, janggut, suara yang lebih keras, dan seumpamanya. Berdasarkan kecenderungan ini, maka dapatlah dikenalpasti akan identiti jantina tersebut. Malah bukan itu sahaja, ianya juga boleh mengambil kira dari sudut kecenderungan perasaan kepada jantina berlainan. Ini bermakna, sekiranya seorang khunsa itu mempunyai kecenderungan perasaannya kepada seorang lelaki maka dia adalah perempuan dan jika khunsa tersebut memiliki kecenderungannya kepada perempuan maka dia adalah lelaki.




Namun begitu, khunsa yang disebutkan ini adalah merujuk kepada khunsa musykil. Adapun keadaan khunsa yang tidak ada padanya musykil mestilah mengikut kepada sifat dominan yang dimilikinya. Ini juga sebagaimana yang telah disebut oleh Imam al-Sayuti dalam kitab Al-Asybaah wal Nazhair, beliau menyatakan bahawa ketika digunakan perkataan khunsa di dalam feqah maka yang dimaksudkan dengannya adalah khunsa musykil. Bagi menjelaskan lagi kedudukan identiti khunsa tersebut, Imam al-Nawawi dalam kitabnya Al-Majmuk Syarah Al-Muhazzab menjelaskan bahawa khunsa itu ada dua jenis: Ada yang mempunyai faraj orang perempuan dan juga zakar orang lelaki. Manakala terdapat juga khunsa yang tidak memiliki satupun daripada keduanya (sama ada faraj atau zakar). Akan tetapi dia memiliki lubang yang keluar daripadanya sesuatu. Bagi golongan yang pertama (yang memiliki zakar dan juga faraj), terdapat beberapa tanda-tandanya.

Antaranya tanda pertama adalah melalui air kencing. Sekiranya dia kencing melalui saluran zakar lelaki sahaja, maka dia adalah lelaki. Manakala jika dia kencing melalu faraj, maka dia adalah perempuan. Namun jika dia kencing melalui kedua-duanya, maka diambil kira saluran manakah yang dahulu ia keluar. Tanda kedua, dengan melihat kepada keluar mani dan darah haid. Sekiranya keluar air mani dan darah haid pada waktunya, maka jika air mani tersebut keluar melalui zakar maka dia adalah lelaki. Sekiranya air mani keluar melalui faraj ataupun keluar darah haid, maka dia adalah perempuan. Dengan syarat ia keluar secara berulangkali bagi menguatkan lagi sangkaan akan perkara tersebut. Selain itu, tanda ketiga adalah dengan melihat kepada kelahiran anak. Proses melahirkan anak membawa bukti yang pasti akan sifat keperempuanannya. Bahkan ia mendahului kesemua tanda-tanda lain yang bercanggah dengannya.

Demikianlah sebahagian daripada tanda-tanda atau kayu ukur yang boleh diguna pakai bagi mengenal pasti identiti jantna bagi golongan khunsa musykil tersebut. Selain perbahasan bagi mengenal pasti akan identiti jantina, turut diberi perhatian oleh para ilmuan Islam juga adalah berkenaan hukum aurat bagi khunsa. Dalam permasalahan aurat ini, seperti yang dinukilkan dalam kitab Raudhah Al-Thalibin, para fuqaha seperti golongan Hanafiyah dan Syafi’eyyah berpendapat bahawa aurat mereka adalah sama seperti aurat orang perempuan. Bahkan rambut seorang khunsa yang gugur dari kepala juga turut dianggap sebagai aurat. Kecuali muka dan kedua tapak tangan. Dan seorang khunsa tidak boleh untuk mendedahkan anggota badannya ketika proses istinja dan juga ketika mandi. Ini kerana, sekiranya dia mendedahkan anggota badannya di sekitar orang lelaki, ada kemungkinan bahawa dirinya itu seorang perempuan. Jika dia mendedahkan anggotanya di sisi orang perempuan, terdapat kemungkinan yang dirinya itu seorang lelaki.




Dalam permasalahan solat pula, Imam al-Nawawi dalam kitabnya Al-Majmuk Syarah Al-Muhazzab, beliau menjelaskan bahawa tidak sah apabila seorang perempuan dan khunsa menjadi imam kepada orang lelaki. Tidak sah pada solat fardhu dan tidak juga pada solat sunat. Adapun sekiranya yang mengikut solat tersebut merupakan orang perempuan (menjadi makmum), maka tidak disyaratkan kelelakian untuk menjadi imam mereka (orang perempuan) di sisi mazhab Syafieyyah dan juga Hanabilah. Maka sah bagi orang perempuan untuk menjadi imam kepada orang perempuan yang lain di sisi mereka (Syafi’eyyah dan Hanabilah). Berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Sayyidah A’isyah, Ummu Salamah, dan juga Atha’ bin Abi Rabah bahawa: Sesungguhnya orang perempuan boleh menjadi imam kepada orang perempuan yang lain. Maka melalui penjelasan ini, dapat kita fahami bahawa khunsa musykil boleh menjadi imam kepada orang perempuan dan tidak boleh menjadi imam kepada orang lelaki dan khunsa yang lain.

Demikianlah bagaimana Islam memberikan panduan serta jalan keluar bagi membantu mereka yang mempunyai dua alat kelamin yang berlainan jantina ini. Harus kita fahami bahawa golongan khunsa seperti ini tidaklah boleh dianggap sebagai transgender. Ini kerana golongan transgender adalah golongan yang mengubah sendiri mengikut kehendak mereka tanpa diukur dan dinilai pada neraca syariat. Adapun khunsa, bukanlah boleh dibuat-buat atau diminta untuk mempunyai dua alat kelamin tersebut melainkan ianya adalah bukti kekuasaan Allah sebagai ujian bagi hamba Nya yang terpilih. Apabila kita berada dalam keadaan dan situasi seperti ini, rujuklah pakar agama dan pakar perubatan dan janganlah sesekali kita melakukan diskriminasi terhadap golongan seperti ini. Bantulah mereka dengan mengikut kehendak dan peraturan yang telah ditentukan oleh syarak. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan