Sepertimana yang kita tahu, perayaan hari raya Aidilfitri dan
Aidiladha merupakan suatu syiar agama yang dikurniakan oleh Allah SWT bertujuan
untuk menzahirkan kegembiraan selain menunjukkan tanda kesyukuran. Selari
dengan fitrah manusia, agama Islam disyariatkan ini bukan sahaja untuk memenuhi
maksud ketaatan kepada Allah sebaliknya disebalik pensyariatan tersebut ada
ruang juga untuk memenuhi fitrah insani yang suka akan kegembiraan dan
keseronokkan. Oleh kerana itu, dalam sebuah hadith Nabi SAW riwayat Ahmad,
baginda SAW telah menjelaskan kepada kita bahawa Allah SWT telah menggantikan
dua hari yang terbaik iaitu Aidilfitri dan Aidiladha, hari untuk umat Islam
bergembira dan berseronok.
Hari raya merupakan hari untuk kita menziahirkan kegembiraan dan
kesyukuran. Dalam erti kata yang lain, pada hari tersebut, semua orang Islam
dituntut untuk bergembira dengan disunatkan memakai baju yang elok dan cantik,
memakai wangi-wangian, keluar beramai-ramai menuju ke tempat solat sambil
melaungkan takbir dan tahmid , sunat untuk menjamah makanan terlebih dulu
sebelum solat dan seumpamanya. Bahkan, dalam suatu hadith Nabi riwayat Bukhari
dan Muslim, Ummu Atiyyah memberitahu bahawa baginda Nabi SAW menyuruh semua
gadis-gadis remaja dan wanita yang sedang haid untuk keluar bersama ke tempat
solat. Ini memberikan isyarat jelas bahawa betapa kita sangat dituntut untuk
bergembira pada hari kemenangan tersebut.
Maka pada hari tersebut juga, menjadi kelaziman masyarakat Islam
khususnya di Malaysia, selepas solat raya, sebahagiannya akan menziarahi tanah
perkuburan. Amalan menziarahi kubur pada asalnya ada sunat. Ianya adalah suatu
amalan yang terpuji walaupun dahulu baginda Nabi pernah melarang untuk
menziarahinya. Ini sebagaimana yang terdapat dalam sebuah hadith riwayat Ahmad,
daripada Abu Said al-Khudri, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya aku dahulunya melarang kamu daripada ziarah kubur,
maka (sekarang) ziarahlah kerana padanya ibrah (pengajaran).”
Berdasarkan pemahaman hadith tersebut, jelas bahawa tujuan utama
menziarahi kubur adalah untuk mengambil pengajaran dengan mengingati hakikat
kematian itu sendiri. Oleh itu, hukum asalnya menziarahi kubur adalah sunat.
Pun begitu, amalan menziarahi kubur yang khusus dilakukan pada hari raya telah
menjadi suatu isu polimik dikalangan para ulama ketika membahas berkenaan
hukumnya. Perbezaan pandangan ini bukanlah menyentuh hukum asal menziarahi
kubur sebaliknya lebih menyentuh kepada pengkhususan hari serta memelihara
tujuan bergembira pada hark raya. Dikalangan para ulama terbahagi kepada dua
pandangan.
Pandangan pertama, hukumnya adalah harus. Ini kerana tidak ada
sebarang perintah mahupun larangan khusus untuk menziarahi kubur pada hari raya
selain mengambil pendapat umum berkenaan perintah ziarah kubur.
Menurut Imam Ibn Abi Syaibah dalam kitabnya, al-Musannaf,
beliau menukilkan bahawa :
“Daripada Atha’ bin al-Sa’ib, katanya: “Saya melakukan solat Subuh
di masjid ini pada hari raya puasa, dan bertemu Abu ‘Abd al-Rahman dan Abdullah
bin Ma’qil. Setelah selesai menunaikan solat, keduanya keluar, dan saya juga
keluar bersama kedua-duanya menuju ke perkuburan jabanah.”
Selain itu, turut menyatakan pandangan harus ialah mantan Mufti
Jordan, Syeikh Dr. Nuh Ali Salman al-Qudhah. Ketika beliau ditanya tentang
hukum menziarahi kubur pada hari raya, beliau menyatakan bahawa ziarah kubur
hukumnya harus pada hari raya dan selainnya. Begitu juga dalam Fatwa Dar al-Iffta'
al-Misriyyah, dijelaskan bahawa tiada waktu yang ditentukan bagi ziarah kubur.
Ia adalah luas. Cuma hari raya dijadikan hari gembira, maka tidak disunatkan
melakukan perkara yang mengembalikan dukacita pada hari-hari sebegini. Namun,
sekiranya dengan hal demikian itu tidak mengembalikan dukacita dan kesedihan,
maka tidak mengapa untuk menziarahi orang mati pada hari raya. Demikian
pandangan serta hujahan bagi mereka yang berpegang pada hukum harus.
Bagi pandangan kedua, sebahagian lain menyatakan hukum makruh dan
tidak dibenarkan, tidak digalakkan untuk menziarahinya. Malah perbuatan
tersebut dianggap sebagai bid'ah. Ini kerana tidak ada sebarang perintah
mengkhususkan supaya diziarahi kubur pada hari raya. Perbuatan mengkhususkan
menziarahi kubur pada hari raya tidak bersumberkan dari ajaran Nabi SAW. Malah,
pada hari raya tersebut kita dituntut untuk bergembira dan bertemu dengan orang
ramai. Ini sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadith riwayat Bukhari,
daripada Jabir RA berkata yang bermaksud :
“Rasulullah pada hari raya mengambil jalan yang berbeza”
Melihat kepada pemahaman hadith ini, jelas menunjukkan kepada kita
bahwa baginda Nabi SAW jalan pergi ke tempat solat dan pulang melalui laluan
yang berbeza. Kemungkinan hikmahnya untuk berjumpa ramai orang sambil saling
memberi ucapan tahniah dan mendoakan antara satu sama lain. Hadith ini juga
menjelaskan kepada kita bahawa pada hari raya, kita digalakkan untuk bertemu
orang ramai dan bukannya pergi menziarahi kubur menemui mereka yang telah meninggal
dunia dan bersedih. Perbuatan ini secara tidak langsung dapat menenggelamkan
suruhan bergembira pada hari kemenangan umat Islam. Oleh itu, pada hari yang
disuruh untuk kita bergembira dan meraikannya, maka nikmatilah pada hari
tersebut dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Pandangan ini juga dilihat
lebih dekat dan menepati tuntutan syiar bergembira pada hari raya.
Untuk lebih memahami isu ini dengan lebih baik, lihatlah bagaimana
pandangan oleh Syeikh Athiyyah Saqr yang dinukilkan dalam kitab Ahsan
al-Kalam Fil-Fatawa Wal-Ahkam, beliau menyatakan bahawa :
"Hukum asal bagi ziarah kubur adalah sunat, kerana ia boleh mengingatkan
seseorang tentang hari akhirat. Dengan ini kita dapat simpulkan bahawa
menziarahi kubur selepas dari sembahyang hari raya, jika ia bertujuan untuk
mengambil peringatan dan mengingati mereka yang telah mati yang dahulunya
bersama-sama mereka berseronok di hari raya, serta memohon rahmat daripada
Allah SWT untuk mereka dengan berdoa, ini semua tidak mengapa. Adapun jika
menziarahi kubur selepas solat hari raya untuk memperbaharui kesedihan dan
untuk menerima takziah di atas kubur, atau dengan mendirikan bangsal dan
menyediakan tempat untuk menerima takziah, ia ditegah. Ini kerana takziah
selepas daripada mayat dikebumikan lebih daripada tiga hari adalah dilarang,
sama ada larangan dalam bentuk haram atau makruh. Juga kerana hari tersebut
adalah hari raya, hari bergembira dan berseronok yang sepatutnya tidak
ditimbulkan perasaan sedih padanya".
Sesungguhnya pada hari raya yang kita raikan ini, ianya menjadi
syiar untuk kita bergembira sepertimana yang dituntut oleh ketetapan syarak.
Hari raya bukanlah hari untuk kita mencurahkan airmata hiba dan bersedih.
Malah, pada zaman baginda Nabi, sebahagian para wanita menyanyi bergembira, dan
perkara tersebut tidak dilarang oleh Nabi walau pada ketika itu Abu Bakar RA
seperti marah mendengarnya. Namun Nabi SAW membiarkannya untuk mereka
berseronok dan bergembira. Apabila demikian yang dituntut, maka janganlah pula
kita mengisi hari raya dengan bersedih, hiba menziarahi kubur. Usahlah kita
cemarkan hari raya ini dengan perbuatan yang menyalahi tujuan disyariatkan hari
raya. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan