Sebagai seorang Islam yang berpegang teguh kepada akidah yang suci
pastinya meletakkan kebergantungan harap dalam hidupnya hanya kepada Allah SWT.
Bagi maksud dan tujuan tersebut, Allah SWT telah memerintahkan para hamba Nya
untuk berusaha mencari jalan penyelesaian atau dalam bahasa mudah berikhtiar
terlebih dahulu kemudian disusuli dengan sifat berserah diri kepada Allah.
Meskipun Allah mampu sahaja untuk memberikan apa sahaja kepada hamba Nya tanpa
sedikitpun hamba Nya berusaha, namun begitulah aturan hidup ini yang mesti
datang dengan usaha kemudian barulah berserah bulat-bulat kepada Nya.
Namun begitu, dalam persoalan tentang berusaha atau berikhtiar,
kadang kala manusia akan terperangkap dengan permainan iblis dan konco-konconya
apabila usaha itu diukur pada pemahaman dan cara yang salah. Hatta kan, dalam
keghairahan kita berusaha, kadang kala ada yang telah tenggelam punca melakukan
perkara-perkara yang menyanggahi akidah Islam namun menganggap ini sekadar
usaha semata-mata. Padahal perbuatan tersebut tidak disuruh apatah lagi
ditunjukkan oleh baginda Nabi Muhammad SAW. Antara perkara yang seringkali
menjadi adat tradisi masyarakat sehingga hari ini ialah melakukan amalan
menjirus air atau merenjis serta memercikkan air surah yasin, air wuduk, air
solat hajat dan seumpamanya kepada kenderaan yang baharu dibeli dengan niat dan
tujuan yang tertentu.
Amalan menjirus, merenjis atau memercik air pada adat sebahagian
orang adalah bertujuan untuk menolak bala yang bakal berlaku dan menimpa.
Bahkan perbuatan tersebut pada sebahagian masyarakat mempercayai bahawa hal
perbuatan tersebut juga untuk memohon perlindungan pemilik kereta daripada
perkara yang tidak diingini berlaku. Dalam maksud mudahnya, dengan perbuatan
merenjis air tersebut dapatlah kiranya menolak, menghalang dan berlindung
daripada sebarang perkara yang malang dan sial tersebut. Tidak kurang pula, ada
yang beranggapan melakukan amalan demikian bukanlah untuk menolak sial dan
malang tetapi lebih kepada tujuan untuk mendapat berkat tok guru atau para
ulama yang melakukan renjisan tersebut. Dengan keberkatan tersebut,
mudah-mudahan Allah berikan perlindungan dan kesejahteraan.
Melihat kepada beberapa tujuan dalam konteks yang berbeza,
pertamanya kita harus faham bahawa perbuatan tersebut jelas dan terang, tiada
sandaran yang kukuh daripada al-Quran dan Sunnah Nabi SAW. Oleh itu, kita juga
perlu faham bahawa sesuatu perbuatan yang kita sangka ianya baik, tetapi tidak
ada sebarang petunjuk daripada wahyu Allah yang membenarkannya maka perbuatan
tersebut adalah tertolak. Ini sebagaimana yang telah dijelaskan oleh baginda
Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Ummul
Mukminin 'Aisyah RAnha katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesiapa yang mengadakan pembaharuan dalam urusan kami ini
(agama) yang bukan berasal darinya maka ianya tertolak"
Jelas kepada kita bahawa perbuatan merenjis, memercik atau menjirus
air kepada kenderaan dengan niat dan tujuan tertentu tidak pernah dilakukan
oleh baginda Nabi, para sahabat, para generasi awal Islam bahkan termasuk para
imam mazhab yang empat, Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafie juga Imam
Ahmd bin Hanbali, kesemuanya tidak pernah melakukan hal tersebut. Walhal,
mereka yang dihormati ini merupakan golongan umat Islam yang terbaik dan
diiktiraf oleh Nabi SAW sebagai golongan manusia pada kurun yang terbaik. Oleh
itu, jika golongan terdahulu yang sangat dihormati ini pun tidak pernah
melakukannya apatah lagi lebih-lebih mencontohi mereka dengan tidak melakukan
perkara tersebut.
Tokoh ilmuan Islam yang terkenal, Imam Ibn Katsir pernah menyatakan
dalam kitabnya, al-Bidayah Wan-Nihayah, beliau dengan tegas menyebutkan
bahawa jika sesuatu perkara itu dianggap baik, nescaya kita akan didahului oleh
generasi sebelum kita. Ahli sunnah ini sifatnya mengikut bukan mereka-reka.
Demikian apa yang disebutkan olehnya. Dalam hal ini, jika perbuatan merenjis,
menjrus atau memercik air kepada kenderaan tersebut adalah suatu perbuatan yang
baik dan dibenarkan oleh agama, tentu sekali para generasi terdahulu lebih awal
untuk melakukannya. Oleh itu, kita hendaklah mengambil sikap lebih berwaspada
dan berjaga-jaga dengan sebarang amalan yang dianggap sebagai agama walhal
ianya batil, sesat dan menyesatkan. Berulang kali juga kita diingatkn tentang
agama ini berdiri diatas apa yang telah ditetapkan dan bukannya berjalan diatas
rekaan amalan yang tidak ada asasnya.
Bertepatan dengan hal itu, dalam kitab al-Wafi yang
mensyarahkan hadith 40 Imam al-Nawawi, Dr. Musthafa Dieb al-Bugha dan Dr.
Muhyiddin Mistu yang merupakan pengarang kitab tersebut dengan jelas mereka
menyebutkan bahawa Islam ialah mengikut, bukannya rekaan. Rasulullah telah
memelihara Islam daripada keterlanjuran para pelampau dan penyelewengan ahli
batil melalui hadith ini yang dikategorikan sebagai satu ungkapan yang ringkas
tetapi mengandungi makna yang padat. Demikian ketegasan para sarjana Islam yang
sentiasa mengajak umat untuk beramal dengan ketulenan ajaran agama dan bukannya
beramal pada perkara yang tiada sandarannya. Oleh itu jelas lah kepada kita
bahawa perbuatan menjirus kenderaan tidak diajar dalam Islam dan perbuatan
tersebut dibimbangi menjurus kepada syirik dan khurafat. Malah amalan tersebut
boleh dianggap menyerupai amalan dan kepercayaan agama lain.
Dalam konteks Malaysia umumnya, isu ini mendapat kritikan dan
komentar hebat oleh para mufti. Dalam satu pandangan yang dinyatakan oleh Mufti
Negeri Sembilan, Sahibus Samahah Dato Haji Mohd Yusof bin Haji Ahmad, beliau
menyatakan bahawa solat hajat dan membaca surah Yasin memang perbuatan yang
elok. Tetapi apabila airnya sampai dibuat mandi kenderaan, haiwan dan
sebagainya, itu tidak patut dan sama sekali menyeleweng. Beliau menambah dengan
menyebutkan bahawa senang kata amalan itu baik pada asalnya Tetapi kemudian
bertukar jadi buruk hingga membawa tanggapan serong dalam kalangan masyarakat
disebabkan perbuatan tersebut. Selain itu, Mufti Negeri Pulau Pinang, Dato'
Seri Dr. Haji Wan Salim bin Wan Mohd, beliau menjelaskan bahawa jika amalan
merenjis air ke kenderaan dilakukan bagi memenuhi upacara pemujaan dan
kepercayaan mitos bahawa amalan tersebut akan menghindarkan daripada malang ia
diharamkan kerana perbuatan dan iktikad tersebut mempunyai unsur kesyirikan
kepada Allah.
Oleh itu, memadailah dengan kita mengikuti petunjuk sunnah Nabi SAW
ketika membeli kenderaan baharu. Hal ini sebagaimana yang telah diajarkan oleh
baginda Nabi dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud, Nabi SAW bersabda yang
bermaksud :
"Apabila salah seorang daripada kalian berkahwin atau membeli
hamba maka hendaklah dia ucapkan: Ya Allah, aku memohon kepadamu kebaikannya
dan kebaikan yang Engkau jadikan ia berada di atasnya dan aku berlindung
denganmu daripada kejahatannya dan kejahatan yang Engkau jadikan ia berada di
atasnya. Jika dia membeli unta maka peganglah puncak bonggolnya dan ucapkanlah
semisal dengannya"
Dalam hal ini, Syeikh al-Munajjid berpandangan unta di zaman dahulu
sinonim dengan kenderaan maka jika sesiapa membeli kereta atau motor boleh
mengamalkan doa ini dengan memegang bahagian paling tinggi padanya atau
mana-mana bahagian daripadanya. Selain itu, apa yang boleh kita lakukan lagi
adalah dengan membaca doa menaiki kenderaan sebagaimana yang diajarkan oleh
baginda Nabi. Kita juga digalakkan untuk membaca ta'awuz yang khusus apabila
tiba ke destinasi. Ini sebahagian amalan yang ditinggalkan oleh Nabi SAW untuk
kita amalkan. Adapun amalan merenjis tersebut tidak ada sebarang sandaran yang
kukuh. Meski yang melakukan hal tersebut bergelar tok guru, tok wali, maulana,
baba atau apa jua gelaran sekalipun, ianya bukan datang daripada manusia agung,
Muhammad SAW. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan