Alam semesta yang terbentang ini tidak terbatas luasnya sehingga
manusia sendiri tidak dapat mengukur penghujung kepada alam semesta ini.
Meskipun terdapat fakta yang menyebutkan bahawa alam semesta ini dianggarkan
bersaiz diameter ialah 93 billion tahun cahaya atau bersamaan 880 septilion meter
iaitu 880 diikuti oleh 24 kosong dibelakangnya, namun ianya sebuah anggaran
yang diukur berdasarkan apa yang boleh dilihat semata-mata. Namun, ianya tetap
lebih luas dan berkembang. Jika diamati dengan penuh keinsafan, tentu sekali
kita merasai betapa kerdilnya manusia jika hendak dibandingkan dengan alam
semesta yang luas tidak berpenghujung ini. Oleh kerana itu, apa jua keajaiban
yang berlaku pada alam ini pastinya tertakluk di bawah pengetahuan dan
kekuasaan Allah SWT.
Islam adalah agama yang memberikan panduan yang lengkap dalam
kehidupan ini. Baik dari sudut ekonomi, sosial, pendidikan mahupun dalam bidang
mengkaji alam yang kita kenalinya dengan nama ilmu falak. Ilmu falak merupakan
suatu bidang keilmuan yang mengkaji tentang pergerakan jasad-jasad di langit
seperti bulan, matahari dan bintang. Dalam ungkapan lebih mudah, ilmu falak
bermaksud astronomi yang mana kedua-dua ini saling berkait rapat namun punyai
sedikit perbezaan dari sudut aplikasi. Maka, di dalam Islam, bagi penentuan
setiap awal bulan menurut kalendar hijrah, ianya memerlukan kepada keilmuan
bidang falak. Oleh sebab itu, para ahli falak biasanya akan dikenali apabila
tiba hari untuk cerapan anak bulan bagi bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah
sahaja. Sedangkan, kerja-kerja cerapan anak bulan untuk setiap bulan dalam
setahun itu tetap berlaku tetapi tidak dilakukan secara rasmi kecuali pada
bulan-bulan yang dinyatakan tadi.
Persoalannya, mengapakah umat Islam perlu kepada melihat anak bulan
terutamanya pada bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah ? Jawapannya kerana
perkara itu telah ditetapkan oleh Allah dan Rasul Nya. Ini sebagaimana firman
Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 189 yang bermaksud :
"Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai
(peredaran) anak-anak bulan. Katakanlah: "(peredaran) anak-anak bulan itu
menandakan waktu-waktu (urusan dan amalan) manusia, khasnya ibadat Haji."
Berdasarkan ayat tersebut, Imam Ibn Kathir dalam kitabnya, Tafsir
al-Quran al-'Azim, menjelaskan bahawa 'hilal' (anak bulan) itu diciptakan
oleh Allah SWT sebagai panduan manusia dalam menentukan waktu berpuasa dan
berbuka (raya), iddah, haul zakat, tempoh berhutang, waktu haji dan lain-lain.
Selain itu, terdapat perintah khusus melihat anak bulan sebagai syarat
permulaan kepada pensyariatan ibadah puasa pada bulan Ramadan. Hal ini
sepertimana yang dinyatakan oleh Allah SWT melalui firman Nya dalam surah
al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud :
“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan ramadan yang
padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi
keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan
antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu sesiapa di antara kamu yang
menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia
berpuasa..”.
Juga dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, Nabi SAW
bersabda yang bermaksud :
"Berpuasalah kamu ketika telah melihat anak bulan Ramadan dan
berhentilah kamu berpuasa ketika kamu melihat anak bulan Syawal, jika anak
bulan tidak kelihatan bagimu maka genapkanlah bulan Sya'ban menjadi 30
hari."
Demikianlah firman Allah dan sabda baginda Nabi SAW yang menjadi
arahan dan petunjuk bagi umat Islam. Namun begitu, dalam soal melihat anak
bulan bagi menentukan awal bulan Hijrah, terdapat beberapa kaedah yang
digunakan. Kaedah yang diguna pakai ini masih di dalam maksud tuntutan syarak
meskipun menggunakan peralatan canggih dan berteknologi tinggi seperti teleskop
dan sebagainya. Terdapat tiga amalan, cara atau kaedah yang berbeza dalam menentukan
awal bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah. Pertama, kaedah Rukyah
atau dikenali sebagai cerapan anak bulan. Kaedah Rukyah merupakan suatu cara
mencerap anak bulan semata-mata tanpa mengambil kira sebarang kiraan. Ini
bermakna, sekiranya cerapan tersebut menampakkan anak bulan, ini bermaksud
telah memasuki bulan yang baharu.
Amalan yang kedua, disebut sebagai Hisab Falak.
Amalan ini dilakukan secara kiraan hari semata-mata. Ianya tidak sama sekali
melibatkan pelaksanaan melihat anak bulan. Selain itu yang terakhir, cara atau
kaedah yang ketiga bagi menentukan awal bulan ialah dengan kaedah Rukyah
dan Hisab. Kaedah atau cara yang ketiga ini menggabungkan kedua-dua
cara tersebut. Ini bermakna, bagi menentukan awal bulan hijrah, dilkakukan
cerapan melihat anak bulan dan dilakukan juga perkiraan. Dalam konteks
Malaysia, negara kita telah melaksanakan kaedah Rukyah dan Hisab dengan
berdasarkan penggunaan kriteria Imkanur Rukyah. Kriteria Imkamur Rukyah merujuk
kepada suatu metodologi perkiraan dan pengumpulan data berkenaan kedudukan anak
bulan ketika terbenam matahari.
Ungkapan "Imkanur Rukyah" berasal dari bahasa Arab
yang padanya terhimpun dua perkataan iaitulah "imkan" dan
"rukyah". Perkataan Imkan bermaksud kemungkinan. Manakala perkataan
Rukyah pula bermaksud melihat. Gabungan dua perkataan ini menjadikan maksudnya kemungkinan
melihat anak bulan. Kaedah Kriteria Imkamur Rukyah ini telah mula diperkenalkan
ketika Muktamar Hilal bagi Permulaan Bulan Hijri yang diadakan di Istanbul pada
26-29 November 1978. Kriteria ini dilaksanakan berpandukan kepada dua ketetapan
iaitu pertama, ketinggian anak bulan tidak kurang dari 5° ketika matahari
terbenam. Kedua, jarak lengkung hilal-matahari tidak kurang 8° ketika matahari
terbenam. Pun begitu, Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia
menerima pakai Deklarasi Istanbul 1978 dengan tambahan satu syarat alternatif
iaitu umur hilal tidak kurang dari 8 jam ketika hilal terbenam.
Pada 1 Jun 1992 bertempat di Labuan, telah diadakan pertemuan tidak
rasmi Menteri-Menteri Agama Brunei, Indonesia, Malaysia dan Singapura (MABIMS)
dan hasil dalam pertemuan tersebut, semua yang terlibat telah bersetuju untuk
mengubahsuai kriteria imkanur rukyah sedia ada. Kriteria imkanur rukyah adalah
sebelum matahari terbenam, ijtimak berlaku pada 29 haribulan hijriah dan
melalui perkiraan kewujudan hilal adalah positif serta dapat memenuhi salah
satu dari dua syarat iaitu pertama, ketika matahari terbenam, ketinggian hilal
di atas ufuk tidak kurang dari 2° dan jarak lengkung hilal-matahari tidak
kurang dari 3° atau kedua, ketika hilal terbenam, umur hilal tidak kurang
daripada 8 jam selepas ijtimak berlaku. Pada awal perkenalan kriteria ini,
ianya digunakan dalam penentuan awal bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijah sahaja,
manakala bulan-bulan lain secara kaedah kewujudan hilal. Namun, pada tahun 1995,
melalui mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam, telah menetapkan bahawa
penggunaan kriteria Imkanur Rukyah digunakan untuk semua bulan Hijri dalam
pelaksanaan takwim Hijriah.
Inilah penjelasan yang dapat kita fahami berdasarkan pelaksanaan
yang diamalkan di negara Malaysia khususnya. Sesungguhnya, penentuan awal bulan
hijrah khususnya dalam menentukan awal bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah,
adalah terpundak diatas bahu pemerintah. Maka, segala keputusan dan pengumuman
yang dibuat oleh pemerintah menjadi tanggungjawab dan peranan kita sebagai
rakyat untuk mentaatinya. Hanyasanya yang berhak membuat pengumuman berdasarkan
apa yang telah dilihat, dibawah kuasa pemerintah tersebut. Bagi kita sebagai
orang awam, memadailah dengan kita berpegang kepada arahan dan fatwa pemerintah
baik dalam segala hal yang kita suka ataupun dalam hal yang kita tidak suka.
Ingatlah bahwa Allah dan Rasul Nya juga telah memberikan penekanan dan
keutamaan kita sebagai rakyat untuk mentaati pemerintah. Maka patuhilah dan ikutilah
arahan pemerintah selagi perkara tersebut tidak bercanggah dengan syarak.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan