Nilaian material atau disebut sebagai kebendaan seringkali menjadi
parameter oleh manusia untuk menentu sahkan makna kepada sebuah kebahagiaan.
Pemikiran yang sebegini secara tidak langsung akan memberikan rumusan bahawa
semakin banyak atau tinggi nilai kebendaan yang dimiliki bermakna semakin
bahagialah kehidupannya. Sebaliknya, semakin sikit atau rendah nilai kebendaan
tersebut bermakna semakin kuranglah kebahagiaan hidupnya. Akibat daripada
pemikiran songsang seperti ini, manusia mulai kelam mata di dalam mencari,
mengaut dan meraih kekayaan kebendaan yang diukur sebagai tanda kebahagiaan.
Nafsu yang bergelora turut memainkan peranannya mendorong manusia untuk
melakukan apa sahaja demi mencapai kekayaan kebendaan tersebut.
Antara jalan mudah dan pintas yang seringkali diambil oleh mereka
yang memburu kekayaan ialah dengan melakukan aktiviti perjudian yang tentu
sekali melibatkan unsur pertaruhan. Perkataan judi di dalam bahasa Arab disebut
sebagai "al-Maisir" atau "al-Qimar". Daripada
dua ungkapan tersebut, ianya membawa maksud permainan pertaruhan golongan Arab
dengan menggunakan anak panah. Permainan judi juga ditakrifkan sebagai
permainan dengan anak batu, atau dengan dadu atau segala jenis pertaruhan
termasuklah yang terkini menggunakan wang. Merujuk kepada kitab al-Mu’jam
al-Wasith, perkataan judi difahami sebagai setiap permainan yang
mengandungi pertaruhan dari kedua belah pihak. Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat
pula, perkataan judi dirujuk sebagai permainan dengan memakai wang dan
lain-lain sebagai taruhan.
Dalam tradisi keilmuan Islam, terdapat pelbagai definisi berkaitan
judi diperkatakan untuk memberi gambaran umum kepada maknanya. Misalnya,
seperti yang dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya, al-Zawajir
'an Iqtiraf al-Kaba'ir, beliau menjelaskan bahawa judi merujuk kepada
sebarang jenis pertaruhan. Imam al-Mawardi dalam kitabnya, al-Hawi al-Kabir,
menjelaskan judi ialah suatu pertandingan yang menjadikan pihak yang terlibat
tidak terlepas daripada menjadi pemenang (mengambil) atau tewas (menyerahkan)
hadiah yang dipertaruhkan. Selain itu, Ibnu Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni,
menyebut bahawa judi ialah pertandingan yang tidak sunyi salah satu daripada
keduanya untuk menang atau kalah. Sementara Syeikhul Islam Imam Ibnu Tamiyyah
dalam kitabnya, Majmu’ al-Fatawa, mengatakan judi merupakan pengambilan
sebahagian daripada harta seseorang, kemudian dipertaruhkan sama ada seorang
itu mendapat hasil atau tidak mendapat apa-apa.
Ringkasnya, berdasarkan pelbagai pentakrifan yang dijelaskan,
elemen pertaruhan adalah antara yang mengikat kepada konsep perjudian. Ini
secara tidak langsung menggambarkan kepada kita bahwa perjudia tertegak apabila
wujudnya elemen pertaruhan antara menang atau kalah. Tanpa mengira apa jua
perkara yang dipertaruhkan, perjudian tetap jelas konsepnya apabila wujud nilai
pertaruhan tersebut. Dalam ajaran Islam, aktiviti perjudian adalah sesuatu yang
dihukum sebagai haram. Ini bermaksud orang Islam baik lelaki mahupun perempuan,
kaya ataupun miskin, adalah dilarang oleh Allah untuk bermain judi. Hal ini
dapat dilihat sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran,
menerusi surah al-Baqarah ayat 219 firman Allah SWT yang bermaksud :
"Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan
judi. Katakanlah: "Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa
manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya…”
Ketika membahaskan maksud ayat ini, Imam Ibnu Jarir al-Tabari
menyebutnya di dalam kitab Jami’ al-Bayan ‘an Ta’wil Ay al-Quran, dengan
menjelaskan bahawa meskipun terdapat manfaat daripada keduanya (iaitu arak dan
judi) namun dosa keduanya adalah lebih besar dari manfaatnya. Ini sepertimana
yang berlaku kepada orang yang meminum arak dengan merasakan kelazatan yang
diteguknya namun akibat dari mabuk menyebabkan seseorang itu boleh
memaki-hamun, mencederakan serta membawa kepada pertumpahan darah terhadap
orang lain. Begitu juga dengan judi yang penuh dengan keseronokan dan juga
menjanjikan kekayaan (yang belum pasti), namun dengan berjudi menjadi sebab
atau punca seseorang itu menipu dan menzalimi orang lain. Demikianlah
penfasiran oleh Imam al-Tabari. Selain itu, ketegasan Allah dalam hal ini dapat
dilihat bagaimana Allah SWT mencela dan menghina perbuatan berjudi dan
menyifatkan perbuatan berjudi tersebut daripada amalan syaitan.
Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 90 yang bermaksud ;
"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan
judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah,
adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya
supaya kamu berjaya".
Menurut Imam al-Razi dalam kitab tafsirnya, Mafatih al-Ghaib,
beliau menyatakan bahawa dosa dan keburukan maisir (judi) dan qimar
(pertaruhan) adalah ia boleh membawa kepada permusuhan, mengutuk dan
pertelingkahan serta merupakan suatu bentuk mengambil harta orang lain secara
batil di samping melalaikan manusia dari mengingati Allah dan mengerjakan
solat. Selain itu, Imam Ibnu Tamiyyah menerusi kitabnya, Maj'mu al-Fatawa,
beliau menyebut sesungguhnya keburukan judi adalah lebih besar daripada
keburukan riba kerana ia meliputi dua keburukan. Pertama, keburukan memakan
harta secara haram. Kedua, keburukan perkara lalai yang haram, di mana ia
menghalang daripada mengingati Allah, lalai daripada mengerjakan solat serta
menimbulkan permusuhan dan kebencian. Disebabkan itulah, diharamkan judi
sebelum pengharaman riba.
Larangan dan tegahan untuk umat Islam berjudi turut dinyatakan oleh
baginda Rasulullah SAW. Ini sebagaimana dalam sebuah hadith riwayat Bukhari,
daripada Abdullah bin Amr RA, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Bermain dengan dua mata dadu ini dalam rangka berjudi seperti
orang yang makan daging babi. Dan orang yang bermain dengan kedua mata dadu
tapi tanpa taruhan, seperti orang yang mencelupkan tangannya di darah
babi".
Dalam mengulas mengenai pengharaman judi, al-Marhum Dr. Yusuf
al-Qaradhawi menerusi kitabnya, al-Halal wa al-Haram fi al-Islam,
menyatakan bahawa setiap permainan yang bertujuan untuk berjudi maka hukumnya
haram. Judi ialah permainan yang dilakukan oleh manusia, tidak dapat lari
daripadanya untung atau rugi. Ianya juga dinamakan Maisir (yang didapati tanpa
usaha dan jerih) yang disebut oleh al-Quran beriringan dengan arak, Anshaab
(yang disembelih untuk berhala) dan Azlaam (yang diundi dengan batang kayu
untuk menentukan nasib). Dalam hadith lain riwayat Bukhari dan Muslim, daripada
Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :
“Barangsiapa yang berkata pada temannya: Marilah kita
berjudi/bertaruh! Maka hendaklah dia bersedekah".
Ketika mensyarahkan hadith ini, Imam al-Nawawi menyatakan dalam
kitabnya, al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, para ulama menyebut bahawa
perintah bersedekah adalah sebagai penghapus kesalahannya pada perkataannya
dalam maksiat ini. Al-Khattabi berkata maksudnya bersedekahlah dengan kadar
ajakan untuk berjudi/bertaruh tersebut. Kemudian Imam Nawawi berkata yang benar
di sisi ahli muhaqqiq – dan ia adalah zahir hadis – bahawa tidaklah dikhususkan
dengan kadar tersebut, bahkan bersedekahlah dengan apa yang dia mampu. Demikian
ulasan Imam al-Nawawi berkenaan tuntutan hadith tersebut. Maka berdasarkan
hujah dari al-Quran dan hadith serta huraian dan penjelasan oleh para ilmuan
Islam, dapat kita faham bahawa pengharaman judi dan segala bentuk pertaruhan
mengandungi banyak hikmah dan kebaikan. Antara lainnya ialah supaya kita tidak
memakan harta melalui jalan salah. Selain itu, perjudian juga boleh membawa
kepada pergaduhan, permusuhan dan tidak mustahil sehingga ke tahap sanggup
membunuh demi mengaut harta benda. Semoga Allah menjauhkan kita dari tabiat
berjudi tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan