Setiap penciptaan yang diciptakan oleh Allah SWT tidak ada yang
sia-sia akan kewujudannya. Dari sekecil-kecil perkara sehinggalah kepada
sebesar-besarnya. Semuanya memiliki hikmah yang tersendiri. Berbekalkan akal
yang dikurniakan oleh Allah untuk manusia, selain dikurniakan wahyu yang
menjadi panduan bagi sekalian makhluk Nya, ianya akan mendorong para manusia
untuk berterusan mencari hikmah disetiap kejadian yang berlaku berdasarkan
sistem aturannya yang tersendiri. Umpamanya seperti penciptaan wanita yang
penuh dengan keunikannya. Selain ciri kewanitaan itu dihiasi dengan sifat
lumrah kelembutan, kaum wanita juga memiliki rutin kesihatan yang antaranya
disebutkan sebagai kitaran darah haid. Uniknya hal itu hanya berlaku kepada
kaum wanita sahaja.
Haid atau disebut sebagai darah haid adalah merupakan suatu aturan
perjalanan kitaran darah yang berlaku dalam sistem tubuh badan kaum wanita.
Menurut Imam al-Khatib al-Syirbini dalam kitabnya, Mughni al-Muhtaj, ketika
menjelaskan berkenaan maksud haid, beliau menyatakan bahawa haid ialah darah
semula jadi sebagai kejadian normal yang keluar daripada pangkal rahim seorang
wanita yang telah baligh dalam keadaan sihat tanpa sebab-sebab tertentu dan
pada waktu-waktu yang diketahui. Dari sudut sains, haid yang juga disebut
sebagai menstruasi adalah kitaran normal bagi setiap wanita bermula apabila
seorang wanita itu mencapai tahap umur akil baligh iaitu antara 8-16 tahun, di
mana kitaran haid ini akan berlaku pada setiap bulan.
Sebelum kedatangan Islam di tanah Arab, wanita yang didatangi haid
diperlakukan seperti manusia yang tidak punyai maruah. Orang Arab pada zaman
Jahiliyah telah dipengaruhi oleh mereka yang beragama Yahudi dan Nasrani.
Mereka telah memulau para isteri yang didatangi haid, tidak mahu tidur bersama,
enggan makan bersama selain mengasingkan isteri mereka yang didatangi haid
dengan meletakan isteri di luar rumah. Keadaan dan situasi inilah yang menjadi
sebab turunnya firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 222, ketika Allah
menjelaskan tentang haid, Allah berfirman yang bermaksud :
"Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai
(hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan
dan) mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri
dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah
haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka
suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut
jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi
orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa
mensucikan diri"
Ayat ini diturunkan oleh Allah SWT sebagai respon kepada para
sahabat baginda Nabi yang bertanyakan tentang kedudukan wanita yang didatangi
haid. Pada sudut lain, orang-orang Nasrani sering menganggap persoalan mengenai
haid sebagai isu yang remeh dan enteng. Mereka tidak mempedulikan langsung
isteri mereka yang didatangi haid. Disebabkan itu, para sahabat telah
bertanyakan kepada Nabi tentang persoalan tersebut. Berdasarkan firman Allah
yang dinyatakan ini, Allah SWT telah melarang para suami daripada melakukan
persetubuhan dengan isteri yang didatangi haid. Larangan tersebut adalah
larangan untuk bersetubuh. Adapun yang lain, tidaklah menjadi masalah untuk
melakukan aktiviti bersama seperti makan dan minum, tidur bersama dan
sebagainya. Ini bersalahan dengan orang Arab di zaman Jahiliah dahulu yang
telah memulau isteri yang didatangi haid.
Larangan bersetubuh dengan isteri yang didatangi haid membawa
kepada kita memahami hikmahnya. Antara lain dari sudut perubatan, diakui dalam
teori perubatan berkenaan darah haid membawa unsur-unsur penyakit. Ini
sebagaimana yang turut dijelaskan oleh Dr. Muhammad Ali al-Bar dalam bukunya, Daurah
al-Arham, di bawah tajuk haid, beliau menyebutkan bahawa keseluruhan
dinding penutup rahim terpercik sepanjang tempoh haid. Setelah meneliti darah
haid melalui kanta, kita dapat melihat pad titisan darah merah dan putih,
terdapat kepingan dinding penutup rahim dan rahim menjadi luka bagaikan kulit
yang mengelupas. Semasa haid keluar, daya ketahanan rahim menjadi lemah untuk menghadapi
serangan bakteria.
Dalam syariat Islam, selain larangan bersetubuh, terdapat juga
disana beberapa larangan dan tegahan lain oleh Allah SWT kepada para wanita
yang didatangi haid. Antara lainnya adalah diharamkan wanita yang sedang
berhaid daripada melakukan sebarang ibadah solat. Larangan ini berdasarkan
sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada Fatimah binti Abi Hubaisy RA, sabda
Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :
"Apabila datang masa haidmu, tinggalkanlah solat; dan jika
telah berlalu, mandilah kemudian solatlah."
Namun begitu, terdapat satu pengecualian iaitu bagi wanita yang
masih suci, kemudian sempat memperoleh satu rakaat solat fardu dalam waktunya,
sama ada di awal waktu atau akhir waktu, maka wajib ke atasnya untuk
melaksanakan solat fardhu tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat
Bukhari dan Muslim, sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Sesiapa yang mendapat satu rakaat dari solat maka sesungguhnya ia
telah mendapat solat.”
Larangan solat bagi para wanita yang didatangi haid tidak perlu
bagi dirinya menggantikan semula solat tersebut. Selain larangan solat, para
wanita yang didatangi haid juga dilarang untuk melakukan ibadah puasa. Larangan
berpuasa tersebut merangkumi puasa sunat mahupun puasa wajib. Larangan ini
berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah Ranha, beliau berkata
yang bermaksud :
“Apabila yang demikian itu (haid) menimpa kami, maka kami disuruh
(oleh Rasulullah) menggantikanpuasa namun tidak disuruh untuk menggantikan
solat.”
Bagi para wanita yang didatangi haid juga dilarang dari membaca
al-Quran. Ini juga pandangan oleh jumhur (majoriti) ulama dari mazhab Hanafi,
al-Syafi’i dan Hanbali. Pandangan hukum haram ini terbina berdasarkan sebuah
hadith riwayat Ibnu Majah, daripada Ibnu Umar RA, sabda Nabi SAW yang bermaksud
:
"Tidak dibenarkan seseorang yang berjunub dan haid membaca
sesuatu daripada al-Quran"
Namun begitu, Syeikhul Islam Imam Ibn Taimiyyah dalam kitabnya, Majmu'
al-Fatawa menyatakan bahawa sejak asal tidak ada larangan daripada
al-Sunnah (bagi wanita yang sedang haid) membaca al-Quran. Hadith riwayat Ibnu
Majah berkenaan adalah hadith yang dinilai lemah (daif) yang disepakati oleh
para ahli hadis. Lebih dari itu, diketahui wanita-wanita di zaman Nabi SAW
sedia mengalami haid. Maka jika haram ke atas mereka untuk membaca al-Quran
sepertimana haram ke atas mereka mendirikan solat, nescaya ia diterangkan oleh
Nabi kepada umatnya dan dipelajari oleh para isteri baginda. Hal ini
kemudiannya akan tersebar kepada manusia. Namun tidak seorang jua yang
meriwayatkan pengharaman seumpama daripada Nabi. Maka tidak boleh menghukum ia
sebagai haram sedangkan baginda Nabi sendiri tidak pernah mengharamkannya.
Pun begitu, secara umumnya, para wanita yang sedang haid boleh
melazimi diri dengan ibadah zikir, bertasbih (subhanallah), bertahlil (la
ilaha illah), bertahmid (alhamdulillah), berdoa dan mendengar bacaan
al-Quran. Selain itu, para wanita yang didatangi haid juga dilarang untuk
melakukan ibadah tawaf di Ka'bah, tidak kira sama ada tawaf sunat atau tawaf
fardhu. Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Aisyah Ranha,
ketika beliau mengikuti rombongan haji bersama Rasulullah SAW, beliau didatangi
haid, lalu bertanya kepada Rasulullah. Rasulullah menjawab yang bermaksud :
“Lakukan apa yang telah dilakukan oleh orang haji kecuali jangan
bertawaf di Ka’abah sehingga kamu bersuci.”
Selain itu, berlaku perbezaan pandangan dikalangan para ulama
berkenaan hukum wanita haid masuk ke masjid. Dalam hal ini, terdapat dua
pandangan berbeza. Pandangan pertama merupakan pandangan jumhur (majoriti)
dengan menyatakan hukum haram. Ini berdasarkan firman Allah dalam surah an-Nisa
ayat 43 yang mana Allah telah melarang hamba Nya mendekati masjid dalam keadaan
berjunub. Pandangan kedua seperti yang disebutkan oleh Imam al-Muzani, salah
satu pandangan Imam Ahmad, Daud al-Zahiri dan Ibn Hazm al-Andalusi, mereka
berpandangan hukumnya harus wanita haid masuk ke masjid. Pandangan ini
berasaskan sebuah hadith riwayat Bukhari yang menyatakan arahan Rasulullah
untuk Aisyah Ranha yang didatangi haid ketika melakukan haji. Baginda
menyebutkan lakukan apa sahaja kecuali tawaf di Ka'bah.
Terdapat sebahagian lagi perkara yang ditegah dan dilarang ketika
wanita didatangi haid. Antara lain diharamkan juga menceraikan isteri di dalam
keadaan isteri sedang haid. Namun dikecualikan dalam beberapa keadaan seperti
cerai melalui jalan tebus talak (Khuluk) dan menceraikan isteri yang tidak
pernah bersetubuh sejak mula berkahwin. Demikianlah sebahagian panduan Islam
dalam menguruskan isu haid. Tentu sekali terdapat banyak lagi persoalan yang
boleh diperbincangkan terutamanya mengenai tempoh haid dan seumpamanya. Namun
asasnya, beberapa larangan dan tegahan ini tentunya memiliki hikmahnya yang
tersendiri. Semoga Allah merahmati dan mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan