Kehidupan dan peraturan adalah bersifat saling berkaitan dan melengkapi
antara satu sama yang lain. Dengan kehidupan yang ada ini, peraturan antara
salah satu medium untuk mendidik dan menjelaskan secara tidak langsung kepada
umat manusia berkenaan antara yang betul dan salah, hak dan batil serta baik
dan buruk sesuatu perkara. Melalui lunas peraturan yang ada ini, manusia yang
berperanan sebagai subjek kepada peraturan tersebut akan dapat menilai antara
permata dan kaca. Sebahagian masyarakat mengenali peraturan tersebut dengan
nama etika dan moral. Baik atau buruk sesuatu perkara itu seringkali dinilai
pada sudut etika dan moral yang dipandang oleh masyarakat sebagai bersifat
sejagat.
Perkataan etika adalah berasal dari perkataan Yunani kuno iaitu "Ethos"
yang merujuk kepada maksud kebiasaan adat, akhlak, keperibadian dan watak.
Ethos juga boleh dimaknakan dengan maksud adat kebiasaan. Dalam bahasa
Inggeris, etika bermaksud akhlak, tatasusila dan kesusilaan. Selain itu, etika
juga boleh difahami dengan maksud sistem prinsip akhlak dan peraturan-peraturan
perilaku. Dalam konteks bahasa Melayu, perkataan etika adalah bermaksud
kepercayaan ataupun tanggapan terhadap sesuatu perkara sama ada hal tersebut
benar salah atau baik buruk. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, etika boleh
difahami sebagai ilmu berkaitan prinsip akhlak dan moral yang menjadi pegangan
seseorang atau secara berkumpulan.
Manakala perkataan moral pula berasal dari bahasa Latin iaitu "Moralis"
yang merujuk kepada maksud tingkah laku yang sesuai dengan tatasusila dan
peraturan masyarakat. Secara umumnya, moral adalah sesuatu yang berkisar
tentang tingkah laku dan amalan yang baik atau pegangan berkenaan amalan nilai
baik atau buruk sesuatu perbuatan. Msalnya, amalan berbudi bahasa dengan
bercakap sopan, mematuhi peraturan jalan raya, menggunakan kemudahan awam dengan
baik adalah antara perlakuan bermoral. Maka tidak keterlaluan untuk kita
menyimpulkan bahawa bermoral bermaksud memiliki sifat-sifat baik dan terpuji
selaras dengan kehendak keluarga, masyarakat dan negara. Oleh itu, gabungan dua
istilah ini iaitu antara etika dan moral, saling terkait dengan tabiat manusia
secara lahiriah mahupun batiniah.
Dalam catatan kehidupan manusia, persoalan etika dan moral ini
antara yang tidak akan berkesudahan perbincangannya terutamanya dalam konteks
falsafah. Malah persoalan mengenai kedua-duanya ini merupakan salah satu cabang
perbahasan falsafah yang disebutkan sebagai aksiologi. Wacana mengenai etika
dan moral ini telah dimulai perbahasannya sejak zaman kegemilangan
pemikir-pemikir bangsa Yunani Kuno atau Greek. Wacana tersebut turut
dikembangkan lagi pada abad ke 16 setelah dunia Barat berhadapan dengan
pelbagai kemelut dan krisis kehidupan yang silih ganti dengan pelbagai revolusi
seperti revolusi ekonomi, revolusi sosial dan revolusi agama. Zaman kebangkitan
Eropah telah mengembalikan semula aktiviti para pemikir-pemikir ini bagi
mencari secara tuntas hakikat kehidupan di dunia ini.
Antara yang melopori perbincangan ini ialah Aristotle dengan
mengangkat tema etika unggul. Aristotle yang juga merupakan anak murid Plato,
dalam mengangkat tema tersebut, beliau melalui karyanya berjudul Ethics,
menegaskan bahawa ilmu pembinaan akhlak dalam memastikan amalan pekerti terpuji
tersebut perlulah berpaksikan kepada data-data yang ada dalam alam ini melalui
kaedah pemerhatian terhadap pola-pola ilmu dan amalan yang ada. Hasil dari
pemerhatian tersebut, manusia akan mendapati adanya ciri-ciri sepunya yang
boleh dirumuskan sebagai akhlak yang terpuji. Pandangan ini sangat berbeza
dengan gurunya, Plato, Bagi Plato sendiri, beliau menyatakan bahawa manusia
terlebih dahulu perlu memahami alam metafizik (ghaib) sebelum melihat kepada
fenomena alam. Selain itu, Aristotle juga telah membahagikan ilmu kepada dua
bahagian. Ilmu intelektual dan ilmu akhlak. Menurutnya, ilmu intelektual boleh didapati
dalam bilik darjah namun ilmu akhlak perlu didapati dengan amalan harian yang
berterusan.
Selain itu, setelah dunia Barat bangkit dari kegelapan, wacana
mengenai etika dan moral tersebut telah dikembang luaskan lagi oleh idea-idea
Jeremy Bentham dengan membawa tema Utilitarianisme. Dalam bahasa yang lebih
mudah, perkataan "Utilitarianisme" ini boleh difahami
sebagai suatu sifat yang membawa manfaat yang paling besar kepada seberapa
ramai orang. Bentham melalui karyanya berjudul Utilitarianisme And Distributive
Justice, ketika membicarakan soal etika dan moral, beliau menjelaskan
bahawa matlamat kehidupan manusia diatas muka bumi ini bertujuan untuk
menikmati kebahagiaan yang dapat dinikmati secara emosi dan fizikal. Dalam
kerangka falsafah beliau ini, terdapat beberapa golongan dibawah tujuan yang
sama iaitu untuk hidup mencapai bahagia, yang dikenali sebagai kumpulan hedonisme,
egoisme dan utilitarianisme. Kesemuanya kumpulan ini berpaksikan
kepada tema falsafah yang sama iaitu mencapai nikmat kebahagiaan yang boleh
dirasai oleh ramai manusia. Padanya, etika dan moral itu diukur pada bagaimana
kebahagiaa itu dinikmati.
Dalam dunia pemikiran Islam, Abu Yusuf Ya'qub bin Ishaq as-Sabbah
atau dikenali dengan nama al-Kindi, antara individu pertama yang
bertanggungjawab memperkenalkan falsafah Yunani ke dalam dunia Islam. Dalam
persoalan etika dan moral, al-Kindi melihat etika secara falsafahnya adalah
meneladani perbuatan-perbuatan Tuhan selagi mana dapat dijangkau oleh manusia.
Ini bermakna, setiap umat manusia haruslah mencontohi perbuatan baik yang
ditunjukkan oleh Tuhan supaya berada pada jalan kebenaran. Selain itu, al-Kindi
sangat menekankan tentang kepentingan kebijaksanaan dan pengetahuan untuk
menjalani kehidupan yang baik. Bagi al-Kindi, beliau percaya bahawa akhlak yang
baik berpunca daripada penggunaan akal yang tepat dan pemahaman yang mendalam
terhadap kebenaran. Selain al-Kindi, Abu al-Nasr atau tersohor dengan gelaran
al-Farabi antara yang terawal membincangkan mengenai etika dan moral. Bagi
al-Farabi sendiri, beliau berpandangan bahawa etika sangat berperanan dan
memiliki hubungan kuat dengan jiwa, politik dan kebahagiaan.
Hujjatul Islam, Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Ghazali menerusi
karya agungnya, Ihya Ulum al-Din, menjelaskan bahawa etika bermaksud
akhlak yang diterjemahkannya sebagai kemantapan jiwa yang menghasilkan
perbuatan atau pengamalan dengan mudah tanpa harus direnungkan. Menurutnya
lagi, jika kemantapan jiwa itu sudah melekat kuat sehingga menghasilkan amalan
yang baik maka ia disebut sebagai akhlak yang baik. Selain itu, bagi Imam
al-Ghazali juga, etika digambarkan seperti pelengkap kepada budi pekerti
manusia. Hal ini merupakan perkara teras daripada ajaran al-Quran yang
memurnikan etika dengan mengutuskan baginda Nabi Muhammad SAW. Pada pandangan
al-Ghazali juga, etika yang dimaksudkan sebagai akhlak bukanlah suatu
pengetahuan berkaitan baik dan buruk sebaliknya etika adalah satu jiwa yang
mantap sehingga menghasilkan amalan yang baik. Hakikatnya, kebahagiaan jiwa
akan dapat dicapai dengan amalan akhlak yang baik.
Demikian antara sebahagian perbahasan dan wacana berkaitan etika
dan moral yang memperlihatkan kepada kita dua bentuk gagasan pemikiran terbesar
antara dunia Barat dan Islam. Apa yang boleh kita pelajari adalah sesebuah
pandangan yang dibina tidak akan dapat kita temui penghujungnya andai kita
bertuhankan nafsu semata-mata. Sebaliknya, kefahaman agama yang suci ini telah
dan sangat memadai sebenarnya untuk kita memahami terma-terma jargon seperti
etika dan moral. Segala apa yang dibincangkan ini bukan sekadar berorientasikan
teori semata malah Allah SWT dengan segala kebijaksanaan Nya telah mengutuskan
kekasih Nya, Nabi Muhammad SAW sebagai teladan terbaik untuk seluruh umat
manusia. Dalam dunia Barat, secara teorinya sangat berangkai namun telah gagal
dalam praktiknya. Ini kerana segala yang dibincangkan itu tidak lebih sekadar
apa yang dirasai oleh manusia yang terbatas akalnya berbanding Islam yang
datang syariat Nya dari sang Pencipta manusia. Semoga kita semua dirahmati dan
diampuni oleh Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan