Manusia seringkali berwacana dalam kerangka yang pelbagai bagi
mewujudkan suatu peraturan yang merangkumi aspek yang seimbang dan bersifat
sejagat. Sejarah pembentukkan undang-undang misalnya akan sentiasa dipinda dan
digubal bagi memastikan selari dengan tuntutan peredaran zaman. Malah tidak
cukup dengan itu, pelbagai idealisme yang muncul dibawah pelbagai tema falsafah
turut mengisi ruang membantu merungkai kebuntuan umat manusia untuk memastikan
undang-undang yang dibuat ini akan lebih inklusif, bersifat universal
(menyeluruh) dan diterima oleh orang ramai. Namun begitu, sepandai-pandai
manusia, tiada siapa yang mampu mencipta peraturan dan undang-undang sesempurna
syariat atau undang-undang dari Allah SWT.
Salah satu prinsip yang menjadi keistimewaan dalam undang-undang
syariat Islam ialah terkandungnya nilai memberikan kemudahan dan mengangkat
kesukaran. Dalam bahasa yang lebih mudah difahami, syariat Islam yang
diciptakan oleh Allah mempunyai nilai kemudahan dan bukan bertujuan
membebankan. Bahkan Allah SWT sebagai pencipta syariat perundangan Islam, tidak
mahu membebankan para hamba Nya kerana melakukan tuntutan syariat tersebut. Hal
ini sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam al-Quran menerusi
pelbagai surah bagi menegaskan sifat Allah yang tidak mahu membebankan hamba
Nya. Misalnya, firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 185 yang bermaksud
:
"(Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu
beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran".
Begitu juga dalam surah al-Maidah ayat 6, firman Allah SWT yang
bermaksud :
"Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan
(kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak
menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur".
Berdasarkan ayat-ayat dari al-Quran tersebut, jelas bahawa Allah
SWT telah mengurniakan suatu syariat perundangan Islam yang bersifat mudah
untuk dilaksanakan. Malah sepertimana yang telah disebutkan, Allah SWT tidak
berkehendak untuk membebankan para hamba Nya melalui perundangan syariat Islam
yang telah ditetapkan. Maka untuk itu, kita akan melihat betapa syariat
perundangan Islam itu berdiri bersendikan nilai memberi kemudahan dan
mengangkat kesukaran. Nilai kemudahan dalam Islam dapat dilihat berdasarkan
pensyariatan atau perundangan Islam yang diturunkan oleh Allah SWT untuk
sekalian hamba Nya. Sebagai contoh, adalah menjadi kewajiban umat Islam
membersihkan diri daripada hadas atau kekotoran sebelum melaksanakan ibadah
wajib seperti solat fardhu. Bagi tujuan tersebut, maka disyariatkan untuk
berwuduk atau dalam bahasa mudah mengambil air sembahyang.
Melalui pensyariatan berwuduk, Allah SWT telah memerintahkan para
hamba Nya membersihkan diri sebelum melaksanakan solat. Hal ini sebagaimana yang
dinyatakan oleh Allah menerusi al-Quran dalam surah al-Maidah ayat 6 , firman
Allah SWT yang bermaksud :
"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak
mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu
basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah
sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku
lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi
wajib.."
Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan para hamba Nya membersihkan
diri sebelum solat dengan berwuduk menggunakan air yang bersih lagi menyucikan.
Malah Allah SWT turut menjelaskan langkah-langkah untuk berwuduk. Namun begitu,
nilai kemudahan dalam syariat Islam akan dapat dilihat pada sambungan ayat
dalam surah yang sama, Allah SWT berfirman yang bermaksud :
"...Dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam
pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu
sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi),
maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah
muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu..."
Dalam konteks ini, Allah SWT yang Maha Mengetahui akan hamba Nya
telah memberikan keringanan atau kemudahan bagi mereka yang sakit yang tidak
boleh terkena air atau mereka yang mendapati di tempat mereka tiada air, maka
diperintahkan oleh Allah untuk bertayammum sebagai gantian kepada wuduk. Ini
bermaksud, terdapat kelonggaran yang diberikan oleh Allah melalui pensyariatan
perundangan Islam, bagi mereka yang mempunyai kekangan berkaitan masalah air,
maka diberikan jalan keluar dengan bertayammum dengan menggunakan debu tanah.
Selain itu, nilai memberikan kemudahan dan mengangkat kesukaran dalam syariat
perundangan Islam dapat dilihat melalui ibadah puasa di bulan Ramadan. Umum
mengetahui, pada bulan Ramadan, umat Islam diwajibkan berpuasa sebulan
sepertimana yang pernah dilakukan oleh umat terdahulu. Pun begitu, terdapat
keringanan bagi mereka yang sakit sehingga tidak mampu berpuasa, sakit kerana
keuzuran dan begitu juga bagi mereka yang berkelana (bermusafir), Allah SWT
memberikan keringanan untuk mereka berbuka puasa.
Ini sepertimana yang disebutkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran,
menerusi surah al-Baqarah ayat 184, firman Allah yang bermaksud :
"(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu;
maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia
berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada
hari-hari yang lain.."
Secara asasnya, Islam datang dengan membawa syariat perundangan
yang bukan sama sekali bertujuan memaksa, mendera mahupun menyeksa para
penganutnya. Bahkan Allah yang Maha Mengetahui pastinya lebih tahu dan faham akan
kemampuan para hamba Nya. Sebab itu kita akan melihat bagaimana dalam keadaan
terpaksa atau terdesak untuk kita melakukan perkara yang haram seperti memakan
makanan yang haram, maka diberikan kelonggaran untuk melakukannya pada kadarnya
sahaja dan tidak melampaui batas. Ini sepertimana yang disebutkan oleh Allah
Azza Wa Jalla dalam surah al-Baqarah ayat 173, firman Nya yang bermaksud :
"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan
bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih
tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia
tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang
dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi
Maha Mengasihani".
Demikianlah bagaimana Allah memberikan kemudahan bagi mereka yang
berada dalam keadaan terpaksa atau terdesak untuk melakukan hal yang ditegah
pada asalnya. Biarpun begitu, kelonggaran tersebut bukanlah bermaksud kita
boleh selamanya melakukan hal yang haram tersebut. Islam juga melalui syariat
solat, begitu sangat toleransinya Allah dengan hamba Nya. Ini seperti mereka
yang tidak mampu untuk berdiri untuk menunikan solat, maka diharuskan untuk
solat dalam keadaan duduk. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari, daripada ‘Imran
bin Husin R.A yang mana beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang
bermaksud :
"Solatlah kamu dalam keadaan berdiri, sekiranya kamu tidak
mampu (untuk berdiri) maka solatlah dalam keadaan duduk, dan sekiranya kamu
tidak mampu untuk solat secara duduk, maka solatlah di atas lambung".
Demikianlah sebahagian dalil, bukti dan hujah yang menunjukkan
nilai kemudahan yang terdapat dalam syariat perundangan Islam. Banyak lagi yang
boleh disebut namun memadailah secara asas untuk kita faham bahawa Allah SWT
telah mencipta perundangan hukum-hakam Islam yang disebut sebagai syariat Islam
bukanlah bertujuan untuk menyusahkan atau membebankan para manusia. Sebaliknya
terdapat nilai kemudahan yang memberikan keringanan kepada mereka yang tidak
mampu melaksanakannya. Namun begitu, dalam kita memahami Islam sebagai suatu
agama yang bersifat mudah, ini tidak bermakna kita boleh dengan sengaja
bermudah-mudah sambil lewa dalam melaksanakan syariat Nya. Bersikaplah jujur
dihadapan Tuhan yang pastinya tidak ada siapa yang boleh menipu Allah SWT.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan