Isnin, 14 Oktober 2024

MEMBUNUH HAIWAN ANTARA LARANGAN DAN KEHARUSAN

 

Islam sepertimana yang disebutkan sebagai agama yang membawa nilai kebaikan seperti bersikap ihsan dengan yang lain bukanlah propaganda atau sekadar menjadi kempen dan slogan yang direka cipta semata-mata. Nilai kebaikan seperti bersikap ihsan belas kasihan, saling bekerjasama, saling bantu-membantu sememangnya menjadi intipati di dalam pengajaran Islam khususnya melalui wahyu al-Quran dan al-Sunnah. Malah melalui utusan Allah, Nabi Muhammad SAW telah membawa mesej besar kepada umat manusia agar bersikap baik sesama makhluk Allah yang lain termasuklah alam semesta, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Perintah Allah SWT sama ada melalui firman Nya di dalam al-Quran mahupun melalui lidah utusan Nya menerusi al-Sunnah, seruan berbuat baik dituntut merentasi segala latar perbezaan yang ada. Ini termasuklah berbuat baik terhadap haiwan.

Oleh kerana yang sedemikian rupa, umat manusia khasnya orang Islam sentiasa diingatkan agar tidak bersikap zalim menindas dan menganiayai para makhluk lain termasuklah berbuat jahat dan zalim kepada haiwan. Dalam ajaran Islam, berbuat baik kepada makhluk lain yang bernyawa akan dicatatkan pahala terhadapnya. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh baginda Nabi SAW dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

"Dalam setiap perbuatan baik terhadap makhluk yang bernyawa ada pahalanya".




Namun begitu, ada juga yang bertanya tentang bagaimana pula sekiranya kita berhadapan dengan haiwan atau binatang yang berbisa dan berbahaya. Dalam hal ini, pertama sekali seperti yang telah ditegaskan bahawa Islam datang dengan menyeru umatnya untuk bersikap baik terhadap makhluk lain termasuk haiwan dan binatang. Islam sangat melarang umat manusia daripada bersikap zalim dengan menindas, menyeksa atau menganayai haiwan dan binatang. Ini termasuk dalam persoalan menyembelih binatang untuk tujuan korban dan sebagainya. Baginda Nabi sangat tegas dalam hal ini dengan melarang daripada melakukan penyembelihan dengan cara yang menyakitkan dan menzalimi haiwan tersebut. Hal ini dapat dilihat dalam sebuah hadith riwayat Muslim, daripada Syaddad bin Aus RA, Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah ta’ala akan mengganjar semua perbuatan baik terhadap segala sesuatu. Maka jika kalian membunuh (dalam perang), maka bunuhlah dengan cara yang baik. Jika kalian menyembelih hewan, maka sembelihlah dengan cara yang baik. Diantaranya, tajamkanlah pisau kalian, dan buatlah hewan sembelihan tersebut tenang"

Begitu pun, apabila kita berhadapan dengan binatang atau haiwan yang berbisa dan berbahaya, maka diharuskan untuk membunuh haiwan dan binatang yang berbahaya tersebut. Haiwan atau binatang yang berbahaya tersebut disebutkan sebagai haiwan "Fasiq" yang bermaksud haiwan perosak yang boleh membawa kemudaratan dan ancaman bahaya kepada manusia. Dalam sebuah hadith riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Aisyah Ranha, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

“Lima haiwan fasiq dan boleh dibunuh di tanah haram iaitu : tikus, kala jengking, burung helang, burung gagak, dan anjing gila atau ganas.”

Menurut Ibnu Manzur dalam kitab Lisan al-Arab, ungkapan fasiq berasa dari bahasa Arab membawa maksud membuat kerosakan atau kejahatan. Ini bermakna maksud yang sama turut difahami berdasarkan hadith ini sebagai makna haiwan perosak, liar, buas, jahat, pengganggu, penceroboh dan berbahaya kepada manusia. Berdasarkan hadith tersebut, gelaran "Fasiq" yang menyebutkan beberapa nama haiwan seperti tikus, kala jengking dan burung helang adalah merupakan suatu bentuk perumpamaan (isti'arah) oleh Rasulullah SAW bagi merujuk kepada konsep kerosakan dan kemudaratan yang mampu terkena akibat dari haiwan tertentu kepada manusia. Secara asasnya, maksud haiwan fasiq ini merujuk kepada mana-mana kumpulan haiwan yang biasanya memberikan ancaman, gangguan atau sering mengundang bahaya kepada manusia.




Dalam kitab Fath al-Bari, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani menjelaskan bahawa lima jenis haiwan yang disebut sebagaimana yang diriwayatkan tidak bermaksud ia hanya khusus kepada lima jenis haiwan itu sahaja. Ia hanya merupakan salah satu bentuk i'tibar (contoh) dalam menyatakan jenis haiwan fasiq dan tidak menjadi dasar ketetapan dalam hujah dan hukum hanya bagi kelima-lima tersebut sahaja. Nabi SAW turut menyebutkan ular dan cicak dalam riwayat lain. Selain itu, turut menjelaskan hal ini ialah Imam al-Nawawi dalam kitabnya, Syarh al-Nawawi 'ala Sahih Muslim. Beliau menyatakan bahawa haiwan-haiwan tertentu digelar fasiq disebabkan keluarnya hanya mengganggu dan membuat kerosakan di jalan yang biasa dilalui oleh haiwan tunggangan. Begitu juga dengan Imam al-Qurtubi dalam kitabnya, al-Jami' li Ahkam al-Quran, menyatakan haiwan-haiwan fasiq yang disebut itu kesemuanya memiliki sifat zalim yang mengancam kesejahteraan hidup.

Selain itu, dalam Islam juga terdapat larangan atau tegahan untuk umat manusia membunuh haiwan tertentu yang disebutkan secara jelas di dalam hadith. Ini sebagaimana yang terakam dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud, daripada Abdullah bin Abbas RA, bahawa beliau berkata yang bermaksud :

“Sesungguhnya Nabi SAW melarang membunuh empat binatang melata: semut, lebah, burung hud-hud, dan burung shurad”

Berdasarkan hadith ini, jika difahami maksud hadith ini secara literal, tentu kita fahami bahawa Nabi melarang membunuh haiwan tertentu seperti yang dinyatakan tersebut. Namun begitu, al-'Azim Abadi dalam kitabnya, Aunul Ma'bud Syarah Sunan Abu Daud, beliau telah menukilkan daripada al-Darimi dengan menyatakan pendapatnya bahawa semut yang dimaksudkan dalam hadith ini ialah semut besar Sulaimani iaitu sejenis semut besar yang tidak berbahaya dan tidak menyerang manusia. Begitu juga yang disebutkan oleh al-Khattabi dalam kitabnya, Ma'alim as-Sunan, dengan menyebutkan bahawa semut yang dilarang bunuh tersebut adalah semut besar Sulaimani yang tidak memberi mudarat kepada manusia. Oleh itu baginda Nabi melarang daripada membunuhnya. Adapun yang lain, sepertimana yang dinukilkan oleh Imam al-Syaukani dalam kitabnya, Nail al-Awthar, beliau menyebutkan bahawa adapun lebah, telah diriwayatkan bahawa dibolehkan memakannya oleh sebahagian Salaf (generasi terdahulu). Selain itu, Hud-hud pula diriwayatkan bahawa ia boleh dimakan dan ini diambil daripada pendapat di dalam mazhab al-Syafie bahawa perlu membayar fidyah bagi orang yang membunuhnya. Al-Shurad pula merupakan sejenis burung dan ia boleh dimakan mengikut mazhab Malik. Telah berkata Ibn Arabi :

"Sesungguhnya larangan Rasulullah SAW daripada membunuhnya adalah disebabkan orang arab mempunyai kepercayaan akan berlaku sesuatu yang buruk pada burung tersebut. Untuk itu, Nabi SAW menghalang daripada membunuhnya bagi menghilangkan daripada hati-hati mereka kepercayaan yang salah ini."




Oleh yang demikian, beberapa haiwan yang dilarang bunuh itu mempunyai latar sebab yang memberi makna haiwan tersebut biasanya tidak memberi ancaman terhadap manusia. Maka ini juga bermaksud kita dilarang dan ditegah membunuh mana-mana haiwan tanpa sebab yang dibenarkan oleh syarak. Syariat Islam pada asasnya mengharuskan kita membunuh sebarang haiwan atau binatang yang boleh mengundang mudarat kepada kita dan pada masa menuntut kita membunuh dengan tidak melebih-lebih atau melampaui batas sehingga bertindak zalim seperti mencincang, mengepak kepala dan sebagainya. Satu hal lagi menurut kepercayaan masyarakat Melayu, tidak boleh membunuh haiwan berbisa atau berbahaya di dalam rumah jika ada wanita yang mengandung. Kononnya tindakan membunuh tersebut boleh memberi kesan kepada anak yang dikandung. Kepercayaan tersebut adalah karut semata. Dalam keadaan mengancam nyawa dan keselamatan, diharuskan membunuh tanpa perlu terikat dengan kepercayaan mitos tersebut. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan