Islam adalah satu-satunya agama samawi iaitu agama yang diturunkan
dari langit oleh Allah dengan membawa seruan mentauhidkan Nya, dengan kata lain
menyeru umat manusia untuk menyembah dan mengabdikan diri hanya kepada Allah
SWT. Seruan menyembah Allah ini telah menjadi ajaran utama kepada seluruh umat
manusia bermula sejak zaman Nabi Adam AS lagi. Sehinggalah kini, Nabi Muhammad
SAW yang diiktiraf sebagai utusan terkahir Allah, telah membawa suatu ajaran
dengan pensyariatan Islam (undang-undang) yang sempurna dan lengkap serta
pensyariatan ini kekal hinggalah ke hari kiamat. Demikianlah bagaimana seruan
agama Islam mentauhidkan Allah yang digalas oleh para Rasul dan Nabi yang
diutuskan oleh Allah.
Bagi mereka yang bukan beragama Islam barangkali terfikir atau
terlintas di fikiran tentang apakah yang dikatakan sebagai Rasul dan Nabi.
Dalam pada itu, tidak kurang pula ada yang menyangka bahawa para Rasul dan Nabi
itu ialah jelmaan Tuhan atau dewa-dewa yang mewakili Tuhan. Bahkan ada yang
beranggapan Nabi itu adalah pengasas agama atau pendiri agama Islam. Tentu
sekali bermacam sangkaan dan anggapan yang dibuat untuk memahami dan mengenali
hakikat berkaitan Rasul dan Nabi ini. Untuk menjelaskan dengan lebih lanjut
berkenaan persoalan ini, pertama sekali harus kita ketahui dahulu bahawa
mempercayai dan beriman kepada Rasul dan Nabi adalah merupakan perkara tonggak
dalam rukun keimanan. Ini bermakna, bagi orang Islam, tidak dikira beriman
selagimana tidak menyakini dan mempercayai akan Rasul dan Nabi. Ini sebagaimana
yang boleh kita fahami berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim, suatu kisah
ketika para sahabat sedang duduk bersama baginda Nabi, muncul lah malaikat
Jibril AS datang dengan menyerupai seorang lelaki, lalu bertanya tentang apa
yang dikatakan sebagai iman. Lalu baginda Nabi SAW menjawab dengan bersabda :
"...Hendaklah kamu beriman kepada Allah,
malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhirat dan
hendaklah engkau beriman kepada takdir Allah yang baik dan yang buruk..."
Demikian antara hujah dan bukti perintah Allah SWT kepada hamba Nya
untuk beriman kepada Rasul. Maka sudah tentu diantara bukti keimanan kepada
Allah adalah dengan mempercayai dan menyakini akan para Rasul dan Nabi yang
menjadi utusan Allah SWT. Adapun anggapan yang mendakwa para Rasul dan Nabi itu
adalah jelmaan Tuhan adalah salah sama sekali, Ini kerana semua para Rasul dan
Nabi yang dipilih oleh Allah itu adalah dikalangan para manusia. Perkara ini
sebagaimana yang telah disebutkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran, melalui
surah al-Kahf ayat 110, firman Allah SWT yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah
seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah
Tuhan Yang Satu ; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan
dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia
mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya"
Sesungguhnya para Rasul dan Nabi yang dipilih oleh Allah juga
tidaklah mempunyai sebarang kekuasaan yang boleh memberikan kebaikan atau
keburukan kepada sesiapa pun melainkan dengan kekuasaan Allah SWT. Malah para
Rasul dan Nabi pun tidak dapat memberikan manfaat atau menolak mudarat bagi
dirinya sendiri melainkan dengan kekuasaan Allah SWT. Ini kerana hakikat yang
ada pada para Rasul dan Nabi itu adalah manusia biasa yang dipilih oleh Allah
untuk menjadi utusan Nya dengan membawa berita gembira kepada orang yang
beriman dan memberi ancaman kepada yang ingkar . Dalam hal ini, Allah SWT
menjelaskannya di dalam surah al-Anfal ayat 188, firman Allah Azza Wa Jalla
yang bermaksud :
"Katakanlah (wahai Muhammad) : "Aku tidak berkuasa
mendatangkan manfaat bagi diriku dan tidak dapat menolak mudarat kecuali apa
yang dikehendaki Allah. Jika aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib,
tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang mendatangkan
faedah dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah
(Pesuruh Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa
berita gembira bagi orang-orang yang beriman"
Demikianlah hakikat yang ada pada seorang Rasul dan Nabi.
Berdasarkan apa yang telah disebutkan ini, jelaslah kepada kita bahwa para
Rasul dan Nabi bukanlah jelmaan Tuhan, dewa, pengasas agama atau apa-apa
dakwaan lain lagi. Tabiat fitrah manusia seperti makan, minum, berkahwin adalah
antara sebahagian ciri yang turut menghiasi keperibadian seorang Rasul dan
Nabi. Namun begitu, Allah SWT dengan segala kekuasaan dan kemuliaan Nya, telah
memberikan kepada para Rasul dan Nabi Nya suatu sifat istimewa iaitu "Maksum".
Ungkapan Maksum membawa maksud terpelihara daripada melakukan dosa.
Ini bermakna, para Rasul dan Nabi sentiasa terpelihara oleh Allah daripada
melakukan dosa. Sifat Maksum ini hanya ada kepada para Rasul dan Nabi sahaja.
Ianya tidak diwarisi oleh sesiapa pun termasuklah keturunan mereka sendiri.
Satu hakikat lain yang perlu kita ketahui adalah terdapat perbezaan besar
antara Rasul dan Nabi. Perbezaaan ini sebagiamana yang telah di isyaratkan oleh
Allah SWT melalui firman Nya dalam surah al-Hajj ayat 52 yang bermaksud :
"Dan tidaklah Kami mengutuskan sebelummu seorang Rasul atau
seorang Nabi melainkan apabila ia bercita-cita (supaya kaumnya beriman kepada
ugama Allah yang dibawanya), maka Syaitan pun melemparkan hasutannya mengenai
usaha Rasul atau Nabi itu mencapai cita-citanya.."
Berdasarkan ayat ini, Allah menegaskan dengan menyatakan seorang
Rasul atau seorang Nabi. Ungkapan atau memberi isyarat bahawa terdapat
perbezaan antara para Rasul dan Nabi. Perbezaan tersebut dapat difahami dengan
sekurang-kurangnya tiga pandangan berkenaannya.
Pandangan pertama sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Ibn Abi
al-'Izz al-Hanafi dalam kitab Syarh al-‘Aqidah al-Tohawiyyah, dinyatakan
bahawa Nabi diturunkan wahyu kepadanya dalam bentuk syarak dan tidak disuruh
untuk menyampaikannya, manakala Rasul pula disuruh untuk menyampaikan wahyu
yang diturunkan kepadanya.
Pandangan kedua, seperti yang dipegang oleh Imam al-Zamakhsyari,
Imam al-Baidhawi, Imam al-Nasafi, dan Syeikh Sulaiman al-Asyqar, menyatakan
bahawa Rasul diturunkan kepadanya kitab atau hukum-hakam yang tiada dalam
syariat yang datang sebelumnya. Adapun Nabi pula diutus untuk menyeru kepada
syariat yang telah diturunkan sebelumnya, tanpa didatangkan dengan kitab atau
hukum yang baru. Maka, kita katakan bahawa setiap Rasul itu adalah Nabi, namun
bukan semua Nabi itu Rasul.
Pandangan ketiga, sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikhul Islam
Imam Ibnu Taimiyyah dalam kitabnya, al-Nubuwwat, beliau menyatakan
bahawa Rasul itu diutuskan kepada kaum yang kafir dan ingkar, manakala Nabi
diutuskan kepada kaum yang beriman, untuk mengajarkan mereka perkara mereka
sudah ketahui dan sudah diajarkan sebelumnya. Tidak disyaratkan bagi seorang
Rasul untuk membawa syariat yang baharu, seperti halnya Nabi Yusuf yang
merupakan seorang Rasul, namun baginda berpegang kepada ajaran Nabi Ibrahim,
sementara Nabi Daud dan Nabi Sulaiman merupakan Rasul, namun mereka membawa
ajaran Taurat. Kerana itulah disebut dalam hadith bahawa “ulama merupakan
pewaris para Nabi”, kerana para ulama tidak datang membawa ajaran baharu,
melainkan meneruskan ajaran Islam yang sudah diwarisi daripada Rasulullah SAW.
Pandangan ini dilihat lebih menepati maksud Nabi dan Rasul.
Demikianlah perbezaan antara Rasul dan Nabi yang diperbincangkan
dikalangan para ulama. Adapun berkenaan jumlah Nabi dan Rasul, wajib bagi orang
Islam beriman dengan 25 para Rasul seperti yang disebutkan di dalam al-Quran.
Adapun yang lain, memadai dengan mempercayainya secara umum. Begitulah hakikat
yang ada pada kerasulan dan kenabian. Semoga Allah mengampuni kita semua.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan