Jumaat, 17 November 2017

MENDEPANI CABARAN ANTI HADIS

Anti Hadis merupakan antara ajaran sesat yang menular dalam masyarakat Islam sejak beberapa tahun yang lalu. Pengaruh anti Hadis ini semakin luas apabila wujudnya pihak-pihak tertentu yang mendukung kepercayaan dan kefahaman mereka di samping wujudnya buku-buku, artikel-artikel dan seminar yang berkaitan. Fahaman anti Hadis ini sebenarnya mempunyai pegangan yang tidak mempercayai Hadis sebagai sumber epistemologi Islam selepas al-Qur’an. Penghujahan golongan yang berfahaman ini bahawa al-Qur’an sebagai kitab yang lengkap dan sempurna telah menolak sumber-sumber lain sebagai sumber perundangan Islam. Untuk menguatkan hujah mereka, beberapa ayat al-Qur’an cuba diselewengkan tafsirannya. Kebanyakan penyelewengan mereka melibatkan soal akidah, politik, dan feqah. Dalam soal akidah, golongan ini meletakkan kedudukan Nabi Muhammad s.a.w. sekadar pengikut Nabi Ibrahim AS.

Menurut mereka Nabi Ibrahim AS adalah pesuruh Allah SWT bukannya Nabi Muhammad s.a.w. Sehubungan itu, mereka mendakwa solat, puasa, zakat, dan amalan-amalan ibadah lain harus mengikut Nabi Ibrahim AS. Golongan anti Hadis juga menyelewengkan ayat-ayat al-Quran berkaitan politik, terutamanya yang berkaitan dengan kepimpinan ulama. Mereka mendakwa ulama dahulu dan kini semuanya palsu, menyelewengkan ajaran Allah SWT, bertopengkan amalan Rasul serta telah mereka-reka hukum. Mereka mendakwa ulama mencipta hokum halal-haram, sesat, undang-undang kekeluargaan Islam, dan sebagainya walhal semua itu tiada dalam al-Qur’an. Bagi mereka ulama sekutu Allah SWT. Jelas di sini Golongan Anti Hadis ini cuba mentafsirkan ayat al-Qur’an mengikut seleranya sendiri berdasarkan terjemahan yang lemah. Mereka sebenarnya tidak mempunyai kepakaran dalam bahasa alQur’an, tidak memahami uslub ayat dan balaghahnya. Jadi, memahami al-Qur’an berdasarkan terjemahan yang sedia ada mengakibatkan fahaman mereka tersasar daripada maksud sebenar 



 Kita akan berasa amat dukacita apabila segala penyakit terkena kepada akidah, ibadat dan muamalah kaum muslimin.Bagi seseorang atau sesuatu kelompok yang terpincang dari landasan agama, pegangan islam mereka bertambah lemah.Malah, mereka cuba mencari formula baru kerana merasakan Islam sudah tidak berfungsi lagi.Perkara yang sebenarnya, bukan Islam yang tidak berfungsi, tetapi mereka sendiri yang tidak kembali menghidupkan Islam yang sebenar atau Islam tulen.Ternyata segala rancangan membangunkan umat tanpa Islam gagal. Dunia Islam dibaluti dengan pelbagai penyakit.Hal ini semua adalah berpunca daripada sikap memesongkan agama.Kelemahan akidah ini juga turut mengundang kelemahan lain.Dengan itu, kita tidak akan ke hadapan dalam agama, teknologi dan juga pembangunan. Dalam masa yang sama, Barat mengambil alih kebangkitan kebendaaan dan kemodenan.Barat yang telah kehilangan agama, mengisi roh tamadun mereka dengan menjadikan harta dan kebendaan sebagai perkara terpenting.


Nilai agama jauh terasing daripada pembangunan yang mereka usahakan. Seiring dengan hasrat Revolusi Industri, kamus halal dan haram tiada tempat dalam era ini.Bahkan bagi mereka, terikat dengan agama dalam menempuh hidup yang lebih selesa serta menikmati kemajuan adalah suatu kekolotan. Ternyata mereka benar-benar mencapai era pembangunan kebendaan yang mengagumkan. Hasil daripada kejahilan mereka terhadap agama, mereka telah tersalah faham dan kecewa melihat keadaan umat. Mereka menganggap isi kandungan al-Quran dan al-Sunnah tidak berfungsi dalam membangunkan umat. Bahkan terselit dalam jiwa mereka perasaan bahawa Islam ini kolot, tidak adil dan seumpamanya.Racun Barat begitu mengalir dalam urat nadi mereka. Mereka juga lupa hakikat bahawa umat Islam tidak perlu mengambil Barat sebagai asas dalam membangunkan bangsa.Islam mempunyai asas ketamadunannya yang tersendiri.Ia telah menganugerahkan umatnya kegemilangan tamadun dalam tempoh yang begitu panjang. Kelemahan dan kemunduran umat Islam bukan kerana Islam.Sebaliknya kerana memesongkan Islam.Islam tulen telah dipinggirkan daripada kehidupan umat.



Kita tidak boleh membina tamadun kegemilangan dengan membebaskan diri daripada ikatan Islam. Jika kita inginkan ketamadunan dengan memisahkan diri daripada al-Quran dan alSunnah, tidak perlulah membinanya atas nama islam.Jika inginkan ketamadunan dalam erti kata yang tidak difahami oleh Islam, anuti sahaja tamadun Barat dan anggaplah kita sebahagian daripadanya seperti yang dikempen oleh Taha Hussain. Namun, apabila kita ingin membina kemajuan atas nama Islam, kita mesti terikat dengan peraturan Islam. Selain itu, isu-isu yang dibangkitkan di Barat, ia juga turut dibangkitkan di dunia Islam.Sebagai contohnya, isu hak wanita.Hal ini kerana, terdapat adat istiadat atau pegangan sesuatu kaum yang menganut Islam, bercanggah dengan ajaran al-Quran dan al-Sunnah, sekaligus menindas kaum wanita.Begitu juga pegangan mazhab yang sempit seperti kuasa bapa memaksa anak perempuannya berkahwin dengan sesiapa yang disukainya. Namun, itu semua bukannya salah Islam.Apa yang perlu diperbetulkan ialah minda dan pemikiran umat agar kembali kepada Islam tulen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan