Selasa, 30 September 2025

NABI MUHAMMAD SEBAGAI PEMBAWA MESEJ PENYATUAN

 

Pernahkah kita terfikir bahawa kekuatan umat manusia sesungguhnya bermula dari kemuafakatan hidup yang dibina sekaligus keadaan tersebut dapat membentuk kesejahteraan dan keharmonian hidup. Seperti kata orang bijak pandai, untuk membina sesuatu amatlah susah. Pun begitu, yang lebih lagi susah adalah untuk mempertahankannya. Menyeru manusia untuk bersatu bukan sebuah perjuangan yang baharu. Bahkan dalam lipatan sejarah terpahat nama pelbagai tokoh seperti Martin Luther King Jr, yang menyeru manusia bersatu memperjuangkan hak untuk masyarakat Afrika-Amerika, Gluseppe Mazzini yang memainkan peranan penting penyatuan di Itali selain Otto Von Bismarck di Jerman yang memainkan peranan penyatuan masyarakat ketika itu. Sebelum daripada itu, telah lahir seorang insan agung yang diangkat menjadi utusan Allah dan turut membawa mesej terpenting penyatuan.

Kedatangan bulan Rabiul Awwal merupakan detik bersejarah bukan sahaja bagi Islam tetapi buat sekalian umat manusia. Pada bulan tersebut, telah lahirlah seorang insan agung di tengah-tengah keributan dan kekacauan kaum Arab Quraisy yang bergelumang dengan pelbagai masalah sosial, ekonomi dan peradaban manusia. Bangsa Arab yang hidupnya bersuku kaum dan berkabilah telah memperlihatkan tribulasi perpecahan masyarakat. Maka dengan itu, diutuslah seorang Nabi dikalangan bangsa Arab yang bukan sahaja bertujuan untuk umat Islam tetapi untuk membawa rahmat buat sekalian alam. Firman Allah SWT di dalam al-Quran menerusi surah al-Anbiya’ ayat 107 yang bermaksud :

“Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.”




Baginda Nabi Muhammad SAW diutuskan oleh Allah SWT dengan tujuan yang begitu mulia dan sempurna. Perkataan rahmat menurut Ibnu Manzur dalam kitabnya Lisan al-Arab bermaksud kelembutan yang berpadu dengan rasa hiba. Menurut al-Raghib al-Isfahani, rahmat membawa makna kelembutan, kebajikan, kebaikan dan kenikmatan dan juga kasih sayang. Antara bentuk rahmat yang dibawa oleh baginda Nabi SAW ialah memperkukuhkan hubungan manusiawi yang juga menjadi benteng kepada pengukuhan perpaduan ummah. Usaha menyatukan ummah ini berlaku dengan pelbagai cara seperti baginda Nabi SAW menonjolkan sisi akhlak yang mulia sekaligus menjadikan baginda dihormati dan dikasihi oleh sekalian mahkluk. Berakhlak mulia juga merupakan antara tujuan utama baginda diutuskan sebagai seorang Rasul. Ini bertepatan dengan sabda Nabi dalam sebuah hadith riwayat Imam Ahmad. Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud :

“Sesungguhnya tidak aku diutuskan melainkan untuk menyempurnakan kebaikan akhlak.”

Dalam catatan sirah baginda Nabi SAW, antara usaha terawal baginda menyatukan ummah ialah dengan menyatukan dua kaum utama di Madinah, iatu kaum Aus dan Khazraj. Sebelum kedatangan Islam, dua kaum terbesar ini saling bergaduh dan berperang. Melalui dakwah baginda Nabi, Islam telah tersebar di Madinah sekaligus memperlihatkan penyatuan persaudaraan antara kaum Aus dan Khazraj menjadi ummah yang satu dibawah payung ukhuwah Islamiah. Selain itu, baginda Nabi SAW juga telah berjaya mempersaudarakan kaum Ansar dan Muhajirin. Sebelum daripada itu, kaum Ansar merupakan penduduk asal Madinah yang telah menerima rombongan hijrah kaum Muhajirin. Manakala kaum Muhajirin pula merupakan penduduk yang datang dari Mekah dan berhijrah bersama Nabi SAW ke Madinah. Mereka saling tidak pernah mengenali antara satu sama lain. Namun begitu, dengan ketokohan dan kebijaksanaan baginda, kaum Ansar dan Muhajirin dapat disatukan dibawah semangat ukhuwah Islamiah.

Selain itu, pembinaan masjid pertama oleh baginda Nabi Muhammad di Madinah iaitu Masjid Quba' adalah merupakan usaha berterusan baginda untuk memperkukuhkan lagi kesatuan umat dengan menjadikan masjid sebagai sebuah institusi terhormat. Menurut Syeikh Mustafa al-Siba’ie dalam kitabnya al-Sirah al-Nabawiyyah, beliau menjelaskan bahawa :

"Apabila sampai di sana, tindakan pertama yang dilakukan ialah memilih tempat unta baginda berhenti duduk, untuk dijadikan sebagai masjid. Tempat tersebut adalah milik dua orang kanak-kanak Ansar yang yatim. baginda tawar menawar harga tanah tersebut dengan mereka berdua. Kedua-dua kanak-kanak itu berkata : "Kami berikannya kepada kamu, wahai Rasulullah." Namun baginda berkeras untuk membelinya dengan harga 10 dinar emas yang dibayar menggunakan harta Abu Bakar. Kemudian baginda melakukan kempen agar orang Islam turut serta membina masjid. Mereka segera melakukannya. Rasulullah SAW turut terlibat bersama mereka memindahkan batu bata, sehinggalah sempurna pembinaan masjid tersebut".




Selain itu, penulis sirah tersohor, Syeikh al-Mubarakfuri menyebut dalam kitabnya al-Rahiq al-Makhtum, beliau menyatakan baginda Nabi Muhammad SAW membeli tanah tersebut dan baginda sendiri terlibat dalam usaha membinanya. Baginda ikut serta dalam mengangkat batu-batu dan bata-bata sambil menyebut : “Ya Allah! Tiada hidup kecuali kehidupan akhirat. Ampunilah kaum Ansar dan Muhajirah.”. Demikian usaha baginda membina masjid sebagai tujuan menyatukan umat. Masjid Quba' selain menjadi tempat umat Islam berkumpul untuk beribadah, ianya juga telah menjadi pusat aktiviti kemasyarakatan seperti bermesyuarat dan sebagainya. Keadaan ini sekaligus mendorong usaha mengukuhkan lagi hubungan persaudaraan dan menyatukan umat Islam dibawah lembayung yang sama.

Ketokohan baginda Nabi SAW dalam usaha membawa mesej penyatuan ummah tidak sekadar berlaku kepada sesama umat Islam tetapi telah merentasi perbezaan kaum dan agama. Hal ini dapat dilihat sebagaimana dalam pembentukan perlembagaan Madinah atau disebut sebagai Piagam Madinah. Piagam Madinah yang dimeterai tersebut mengandungi 47 fasal merangkumi soal pembentukan ummah, hak asasi manusia, perpaduan seagama, tugas warganegara, melindungi negara dari ancaman musuh, politik perdamaian dan soal ekonomi. Namun dalam kebanyakan fasal tersebut, apa yang terpenting sekali dalam perlembagaan tersebut ialah masyarakat Madinah yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan kaum seperti kaum Ansar, Khazraj dan beberapa kabilah Yahudi seperti Bani Qainuqa, Bani Nadhir dan Bani Quraizah, hendaklah hidup sebagai sebuah masyarakat yang saling menolong antara satu sama lain dan mewujudkan ikatan persaudaraan.

Selain itu, dalam piagam tersebutjuga, baginda Nabi diikitraf sebagai ketua negara. Maka baginda selaku ketua negara yang bertanggungjawab menjaga dan memelihara keamanan rakyat, baginda Nabi telah memberikan jaminan keselamatan baik kepada orang Islam dan juga kepada orang bukan Islam. Jaminan keselamatan yang bersifat sejagat, merentasi kaum dan agama, telah menjadikan perpaduan rakyat dibawah pemerintahan baginda Nabi menjadi kukuh dan kuat. Demikianlah antara sebahagian bukti yang menunjukkan bahawa baginda Nabi Muhammad SAW selain diutuskan menyeru manusia mentauhidkan Allah, baginda juga menggalas tanggungjawab menterjemahkan perkataan Islam dengan membawa mesej penyatuan ummah. Namun malang sekali, realiti yang wujud pada hari ini, terdapat segelintir mereka yang membawa Islam dengan naratif yang kasar dan keras, tidak bertoleransi pada perkara yang sepatutnya bahkan sentiasa mengecam tindakan orang lain sebagai salah dan mereka sahaja yang betul, sikap begini hakikatnya menjadikan manusia semakin berpecah-belah bernafas dalam hembusan permusuhan dan kebencian yang tidak terbatas. Wajar sekali kita mengambil contoh sikap baginda dalam usaha membawa mesej penyatuan ini. Semoga Allah mengampuni kita semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan